Τι ξύπνημα το χθεσινό με τον
Αυτιά να «κλαίει» για την κατάσταση του Norman Atlantic μας
στην Αδριατική και για τους ναυτικούς μας. Στο νου μου ήρθαν κι άλλα τέτοια γεγονότα
που συνέβησαν τις μέρες των Χριστουγεννιάτικων ημερών. Αυτό που διαπίστωσα, όταν το απόγευμα πήγα να το
διασταυρώσω στο internet. είναι πως την ίδια μέρα
(28 Δεκεμβρίου) συνέβη το ναυάγιο του «Δύστος» ανοιχτά της Κύμης. Όλοι θυμόμαστε
την σκηνή της φωτογραφίας. Αυτή είναι η εικόνα που μετέδιδαν κυρίως οι τηλεοράσεις
της εποχής όταν αναφέρονταν στο ναυάγιο
Ας δούμε τα γεγονότα:
* * *
Ήταν 28 Δεκεμβρίου 1996 όταν συνέβη μια από τις χειρότερες
ναυτικές τραγωδίες της χώρας που σφραγίστηκε με το θάνατο 20 ναυτικών. Το
ναυάγιο του τσιμεντάδικου πλοίου της ΑΓΕΤ ΔΥΣΤΟΣ.
Το Φ/Γ ΔΥΣΤΟΣ είχε σηκώσει άγκυρα το μεσημέρι της επομένης
των Χριστουγέννων από τις εγκαταστάσεις ΑΓΕΤ-Ηρακλής Βόλου, φορτωμένο με
περίπου 5.300 τόνους τσιμέντο. Προορισμός του ήταν οι εγκαταστάσεις λιμένος
Δραπετσώνας στον Πειραιά.
Λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν, ο
Πλοίαρχος του Ιωάννης Τσιτσιρίκης, αποφάσισε να ”δέσει” προσωρινά στο νότιο
όρμο της Σκιάθου όπου και παρέμεινε εκεί για δύο ημέρες μέχρι τις 28
Δεκεμβρίου.
Πλησίαζε όμως Πρωτοχρονιά και τα μέλη του πληρώματος
ήθελαν να κάνουν αλλαγή του χρόνου σπίτι τους με τις οικογένειές του. Έτσι
πλοίαρχος και πλήρωμα αποφάσισαν να αποπλεύσουν από την Σκιάθο και να
συνεχίσουν το ταξίδι για τον Πειραιά. Το μοιραίο ταξίδι του Φ/Γ ΔΥΣΤΟΣ είχε
μόλις ξεκινήσει.
Στις 8 το βράδυ το ΔΥΣΤΟΣ επικοινώνησε για τελευταία φορά με
το εμπορικό πλοίο ΛΕΝΑ. Ήταν η τελευταία επικοινωνία του τσιμεντάδικου.
Λίγες ώρες αργότερα εντοπίστηκε από ένα αλιευτικό που βρισκόταν στη
θαλάσσια περιοχή, να επιπλέει ανεστραμμένο 3,5 ναυτικά μίλια ανατολικά της
Κύμης.
Ήταν όμως αργά, το ΔΥΣΤΟΣ είχε γίνει ο υγρός τάφος για τα 20
από τα 21 μέλη του πληρώματος.
Από την έρευνα των πραγματογνωμόνων ως αιτία του ναυαγίου
θεωρήθηκε η μετατόπιση φορτίου η οποία και επέφερε την αύτανδρη ανατροπή του
πλοίου. Πιθανοί λόγοι που εξετάσθηκαν και θεωρήθηκαν ως υπαίτιοι της
μετατόπισης του φορτίου ήταν:
- Να συνέβη σβήσιμο της μηχανής, κοινώς λεγόμενο μπλακ-άουτ (Black-out) με συνέπεια να “διπλαρώσει” κοινώς το πλοίο στον υφιστάμενο κυματισμό με επακόλουθο τον μεγάλο διατοιχισμό κοινώς μπότζι ή
- Να συνέβη απώλεια πρόωσης, δηλαδή να προκλήθηκε κοινώς ξενέρισμα της προπέλας λόγω μεγάλου προνευστασμού, κοινώς λεγόμενο σκαμπανεύασμα και να βρέθηκε το πλοίο έρμαιο των πλευρικών κυμάτων, ή
- Να συνέβη απώλεια χειρισμού πηδαλίου, που σημαίνει ότι μπρορεί να κόλλησε κοινώς το τιμόνι, γεγονός που συμβαίνει τακτικά σε πλοία κυρίως σε γρήγορες και απότομες αλλαγές κλίσης του πηδαλίου, ή τέλος
- Nα συνέβη λάθος στροφή (κλίση πηδαλίου) και κατά διεύθυνση και κατά μέγεθος αριστερά αντί δεξιά, στραβοτιμονιά κοινώς, λαμβάνοντας υπ΄ όψη την πορεία του πλοίου και την διεύθυνση του υφιστάμενου στη περιοχή κυματισμού που να επέφερε τον μοιραίο διατοιχισμό.
Από την δικογραφία που σχηματίστηκε, 15 άτομα κάθισαν
στο ειδώλιο του κατηγορουμένου ως υπεύθυνοι για τη βύθιση του
τσιμεντάδικου πλοίου της ΑΓΕΤ.
Στις 27 Σεπτεμβρίου 2001 ανακοινώθηκαν από το Τριμελές
Πλημμλειοδικείο του Πειραιά, οι ποινές. Οι εννέα από τους δεκαπέντε
κατηγορουμένους όλοι στελέχη της ΑΓΕΤ -ΗΡΑΚΛΗΣ, καταδικάστηκαν σε
φυλάκιση από πέντε έως και επτά χρόνια.
Και οι εννέα καταδικασθέντες άσκησαν έφεση και αφέθηκαν
ελεύθεροι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου