Η συμφωνία που θα υπογράψουν Ερντογάν και Μητσοτάκης περιορίζει την ελληνική ΑΟΖ δυτικά του 28ου μεσημβρινού
Ας δούμε τι έχει γράψιε η έγκριτη δημοσιογάφος Κύρα Αδάμ, για τη σημερινή (7 Δεκεμβρίου) επίσκεψη το Ταγίπ Ερντογάν στην Αθήνα στη «δημοκρατία» το Σάββατο 25 Νοεμβρίου.
• • •
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει αποφασίσει να αναγνωρίσει ότι Ελλάδα και Τουρκία έχουν κοινά ζωτικά συμφέροντα και ενδιαφέροντα όχι μόνο στο Αιγαίο αλλά και στην Ανατολική Μεσόγειο, και δεσμεύεται να συνεργαστεί με την Τουρκία για τη διατήρηση της ειρήνης στην περιοχή.
Και μόνο η φράση ότι η Τουρκία έχει ζωτικά συμφέροντα στο Αιγαίο και στη Μεσόγειο ικανοποιεί όλες τις απαιτήσεις της «Γαλάζιας Πατρίδας», όπως δήλωσε την Πέμπτη 16 Νοεμβρίου στο Κοινοβούλιο ο υπουργός Αμυνας της Τουρκίας, ο οποίος διαβεβαίωσε ότι «δεν κάνουμε πίσω από τις θέσεις μας. Ουδέποτε θα αφήσουμε απροστάτευτα τα συμφέροντά μας στη “Γαλάζια Πατρίδα”».
Το επόμενο διάστημα από την υπογραφή της συμφωνίας, οι επιτροπές θα καθορίσουν και θα συμφωνήσουν τα κοινά συμφέροντα των δύο χωρών. Το κείμενο της συμφωνίας αυτής έκλεισε στις αρχές της προηγούμενης εβδομάδας στην Κωνσταντινούπολη, όπου μετέβη εν κρυπτώ η υφυπουργός Εξωτερικών Αλεξάνδρα Παπαδοπούλου, προκειμένου να συμφωνήσει στην τελική διαμόρφωση του κειμένου συμφωνίας Ελλάδας – Τουρκίας για σήμερα 7 Δεκεμβρίου στην Αθήνα.
Το ίδιο ακριβώς διάστημα, στην Αγκυρα έλαβε χώρα η υποβαθμισμένη -αλλά εξόχως επικίνδυνη για την Ελλάδα- συνάντηση αντιπροσωπιών των δύο ΥΠΕΘΑ για την εξέταση στρατιωτικών Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης.
Η αναμενόμενη νέα διμερής συμφωνία Μητσοτάκη – Ερντογάν αποτελεί παραλλαγή αλλά και επέκταση της Συμφωνίας της Μαδρίτης, τον Ιούλιο του 1997, μεταξύ Σημίτη – Ντεμιρέλ, ενάμιση χρόνο μετά τα Ιμια, με την οποία η Ελλάδα αναγνωρίζει και δεσμεύεται ότι στο Αιγαίο και η Τουρκία έχει «νόμιμα ζωτικά συμφέροντα και ενδιαφέροντα, τα οποία έχουν μεγάλη σημασία για την ασφάλεια και εθνική κυριαρχία της».
Η Συμφωνία της Μαδρίτης επέτρεψε στην Τουρκία με το πέρασμα των χρόνων να κατακερματίζει με την πλήρη άνεσή της την ελληνική κυριαρχία στο Αιγαίο, με συνεχείς ανεξέλεγκτες πτήσεις τουρκικών αεροσκαφών χωρίς κατάθεση σχεδίου πτήσης (που αποδεικνύει διαγραφή του FIR Αθηνών, το οποίο ελέγχεται αποκλειστικά και μόνο από την Ελλάδα), με συνεχείς παραβιάσεις του ελληνικού εθνικού εναέριου χώρου των 10 ν.μ. στα νησιά, με κατακερματισμό της ελληνικής κυριαρχίας με πτήσεις άνωθεν ορισμένων αμφισβητούμενων νήσων και, κυρίως, πάνω από τις βραχονησίδες, τις οποίες η Τουρκία θεωρεί ότι δεν ανήκουν στην Ελλάδα, και με εμμονή στην αποστρατιωτικοποίηση των νησιών της Συνθήκης της Λωζάννης, δηλαδή στην πλήρη απαγόρευση ελληνικών ασκήσεων και πτήσεων εγγύτερα των 6 ν.μ. από τις ακτές των νησιών.
Αυτό ισοδυναμεί με αμφισβήτηση της ελληνικής κυριαρχίας στα νησιά αυτά, γεγονός που αποδεικνύεται και από την εμμονή της Τουρκίας για αναθεώρηση της Συνθήκης της Λωζάννης.
Η Άγκυρα βάζει «ταφόπλακα» σε οποιαδήποτε αμφισβήτηση της τουρκολιβυκής ΑΟΖ
Η νέα συμφωνία Μητσοτάκη – Ερντογάν δεν περιλαμβάνει μόνο το Αιγαίο, αλλά και την Ανατολική Μεσόγειο, όπου θα εστιαστεί το πολιτικό, νομικό, επιχειρησιακό, οικονομικό και πρωτίστως ενεργειακό ενδιαφέρον της Τουρκίας το επόμενο διάστημα.
Με βάση τη νέα συμφωνία Μητσοτάκη – Ερντογάν, η Αγκυρα, επικαλούμενη τα νόμιμα ζωτικά συμφέροντά της που έχουν μεγάλη σημασία για την ασφάλεια και την εθνική κυριαρχία της, βάζει ταφόπλακα σε οποιαδήποτε αμφισβήτηση της τουρκολιβυκής ΑΟΖ, στέλνει στα άχρηστα την ΑΟΖ Καστελόριζου, Ρόδου, Κάσσου, Καρπάθου, Κρήτης και περιορίζει τη δυνάμει ελληνική ΑΟΖ μόνο δυτικά του 28ου μεσημβρινού, την οποία, και αυτήν ακόμα, η κυβέρνηση έχει θέσει σε κίνδυνο λόγω της τουρκολιβυκής ΑΟΖ, η οποία θα απαιτήσει οριοθέτηση μεταξύ Ελλάδας, Λιβύης και Τουρκίας.
Με την αναγνώριση των κοινών, νόμιμων ζωτικών συμφερόντων και ενδιαφερόντων Ελλάδας και Τουρκίας στην περιοχή του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου, η οριοθέτηση ΑΟΖ Ελλάδας και Τουρκίας στο Αιγαίο και στη Μεσόγειο μετατρέπεται σε συνεκμετάλλευση της ΑΟΖ Ελλάδας και Τουρκίας σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο, που οδηγεί σε συνεκμετάλλευση «καζάν καζάν» (μισά μισά), ρίχνοντας ταυτόχρονα στον «Καιάδα» την οριοθέτηση ΑΟΖ Ελλάδας – Κύπρου.
Την επαύριον της συμφωνίας Μητσοτάκη – Ερντογάν, η Αγκυρα, επικαλούμενη τα διμερώς αναγνωρισμένα νομικά ζωτικά συμφέροντά της, μπορεί κάλλιστα να βγάλει τα γεωτρύπανά της στο Αιγαίο, και κυρίως στην Ανατολική Μεσόγειο, για εξόρυξη υδρογονανθράκων με σύμφωνη γνώμη της Ελλάδας και με τα αναμενόμενα κέρδη να μοιράζονται ανάμεσα στην Ελλάδα και την Τουρκία. Δι’ αυτού του τρόπου επανέρχεται στο προσκήνιο η μόνιμη πρόταση Ερντογάν για «καζάν καζάν» από τη συνεκμετάλλευση του Αιγαίου, που είχε προτείνει ο Ερντογάν στον Αντώνη Σαμαρά το 2011 στην Τουρκία.
Ο Σαμαράς είχε κατηγορηματικά απορρίψει την πρόταση αυτή για συνεκμετάλλευση της ΑΟΖ στο Αιγαίο. Δηλαδή, στην πράξη1
Η Τουρκία οπωσδήποτε έχει ζωτικά συμφέροντα στο Αιγαίο, τα οποία απορρέουν από το Δίκαιο της Θάλασσας. Ωστόσο, αυτά τα συμφέροντα, όσον αφορά την τουρκική ΑΟΖ και σε σχέση με την ελληνική ΑΟΖ, καλύπτουν μόνο τουρκική ΑΟΖ 11% σε περιοχές μεταξύ Ρόδου – Καστελόριζου, Χίου – Λέσβου και Λέσβου – Λήμνου.
Με το «καζάν καζάν» η Τουρκία παίρνει από την Ελλάδα άλλο ένα 39% ΑΟΖ και παράλληλα αποκτά τον έλεγχο εντός του FIR Αθηνών μέχρι τον 25ο μεσημβρινό, όπως τον έχει καθορίσει για την έρευνα και διάσωση με τον τουρκικό νόμο 24611/12 του Δεκεμβρίου του 2001…
Η επικίνδυνη «κόκκινη γραμμή» Λάρισας – Εσκί Σεχίρ
Η υποτονική, υποβαθμισμένη και εξόχως επικίνδυνη για την Ελλάδα συνάντηση εκπροσώπων των ΥΠΕΘΑ Ελλάδας και Τουρκίας στην Αγκυρα προ ημερών κατέληξε σε τρεις αποφάσεις:
- Αθλοπαιδιές μεταξύ των Ενόπλων Δυνάμεων των δύο χωρών.
- Ανταλλαγή συναντήσεων και πληροφοριών μεταξύ διοικητών παραμεθόριων περιοχών.
- Κόκκινη γραμμή μεταξύ Εθνικού Κέντρου Αεροπορικού Ελέγχου (ΕΚΑΕ) στη Λάρισα και του Εσκί Σεχίρ στην Τουρκία.
Οι αθλητικοί αγώνες μεταξύ των ελληνικών και των τουρκικών ΕΔ παρουσιάστηκαν από τα συστημικά και φιλοκυβερνητικά ΜΜΕ ως μεγάλο επίτευγμα και απόδειξη της ειρηνευτικής διάθεσης μεταξύ Αθήνας και Αγκυρας. Ωστόσο, χωρίς να υποτιμάται το φίλαθλο πνεύμα, οι αθλοπαιδιές ουδόλως συμψηφίζονται, αναιρούν ή καταργούν τον καθημερινό συστηματικό κατακερματισμό της ελληνικής κυριαρχίας που επιχειρεί η Τουρκία, με συνεχείς ασκήσεις με τουρκικά UAVs σε όλο το Αιγαίο.
H Τουρκία, με τη διεθνή αγγελία A7790/2023 που παρουσίασε η «κυριακάτικη δημοκρατία» ως τεκμήριο, για έναν μήνα (20 Οκτωβρίου – 21 Νοεμβρίου) εκτελεί πτήσεις UAVs σε όλο το Αιγαίο για σκοπούς προστασίας περιβάλλοντος και αποστολές έρευνας και διάσωσης, παραβιάζοντας τον ελληνικό εθνικό εναέριο χώρο μεταξύ 6-10 ν.μ. και χαρακτηρίζοντας άκυρη και ανύπαρκτη την ελληνική αγγελία, με την οποία καταγγέλλεται η παραβίαση μέρους της ελληνικής εθνικής κυριαρχίας.
Η διεθνής αγγελία A7790/2023 της Τουρκίας για τις πτήσεις UAVs σε ολόκληρο το Αιγαίο
Στον χάρτη φαίνεται η διαδρομή των τουρκικών UAVs από τη Ρόδο μέχρι τη Θάσο και αντιστρόφως, κατακερματίζοντας την ελληνική κυριαρχία σε όλο το μήκος του Αιγαίου μέσα στο FIR Αθηνών. Γεγονός το οποίο έχει δηλώσει διεθνώς η ελληνική κυβέρνηση με την αγγελία A3754/2023. Ετσι, οι ελληνικές ομάδες των ΕΔ θα τρέχουν να βάλουν γκολ και τρίποντα, τη στιγμή που οι τουρκικές ΕΔ με τα UAVs θα διατρέχουν και θα βάζουν καθημερινώς «γκολ» και «τρίποντα» στην ελληνική κυριαρχία, στο τερέν του FIR Αθηνών, χωρίς ελληνική αντίδραση.
Η κόκκινη γραμμή Λάρισας – Εσκί Σεχίρ θα ενεργοποιείται κάθε φορά που εμφανίζεται πρόβλημα επικοινωνίας στις στρατιωτικές δραστηριότητες των δύο χωρών σε Αιγαίο και Μεσόγειο, αποκλειστικά και μόνο εντός του FIR Αθηνών. Δι’ αυτού του τρόπου η κυβέρνηση Μητσοτάκη αποδέχεται ότι το Αιγαίο και η Ανατολική Μεσόγειος αποκλειστικώς και μόνο μέσα στο FIR Αθηνών είναι προβληματικές περιοχές.
Ομως, το Αιγαίο και η Ανατολική Μεσόγειος καθίστανται προβληματικές περιοχές μόνο από την Τουρκία, που δημιουργεί συστηματικώς προβλήματα κατακερματίζοντας την ελληνική κυριαρχία. Δηλαδή, η κόκκινη γραμμή θα δουλεύει για να μπορούν οι Τούρκοι να μας δουλεύουν…
Μείωση της έντασης στο Αιγαίο και στη Μεσόγειο αν και εφόσον…
Πέραν αυτών, για την κόκκινη γραμμή σημειώνονται τα ακόλουθα, όπως αυτά προκύπτουν από επίσημα ελληνοτουρκικά στοιχεία. Η κόκκινη γραμμή επικοινωνίας μπορεί πράγματι να διευκολύνει τη μείωση της έντασης στο Αιγαίο και στη Μεσόγειο, με την ανελαστική προϋπόθεση ότι η Τουρκία θα σταματήσει τις βλέψεις και τις διεκδικήσεις σε βάρος της Ελλάδας.
Διαφορετικά, η κυβέρνηση θα επισημοποιήσει τις τουρκικές βλέψεις σε βάρος της Ελλάδας, και τούτο διότι κατά την είσοδο των UAVs και F-16 στο FIR Αθηνών το ΕΚΕΑ Λάρισας θα απαιτεί από αντίστοιχο τουρκικό την κατάθεση σχεδίων πτήσης, που πεισματικά από τον Φεβρουάριο του 1975 αρνείται η Τουρκία, ισχυριζόμενη ότι τα στρατιωτικά αεροπλάνα εξαιρούνται των κανόνων ΙCΑΟ και ότι, σύμφωνα με το IFF (κωδικός αναγνώρισης φίλιου ή εχθρικού), τα τουρκικά αεροσκάφη είναι φίλια.
Ωστόσο, για αναγνώριση αεροσκαφών η Ελλάδα απαιτεί μέχρι σήμερα IFF και ταυτόχρονα κατάθεση σχεδίου πτήσης για να αναγνωριστεί ως φίλιο, διαφορετικά μόνο του το IFF δεν αποτελεί μέσο αναγνώρισης. Ως αποτέλεσμα της μη κατάθεσης σχεδίου πτήσης, το ΕΚΑΕ, σύμφωνα με τη μέχρι σήμερα πολιτική, οφείλει να αναχαιτίζει τα τουρκικά αεροπορικά μέσα και οποιοδήποτε ατύχημα συμβεί θα το χρεωθεί η Ελλάδα.
Παράλληλα, οι πτήσεις των UAB και F-16 που καλύπτουν κυρίως μέχρι τον 25ο μεσημβρινό θα αποτελέσουν την περιοχή συνδιαχείρισης του Αιγαίου.
Για όλους αυτούς τους λόγους ο Α/ΓΕΑ το 2000, αντιπτέραρχος Δ. Λυτζεράκος, δεν αποδέχθηκε την κόκκινη γραμμή, παρά τις πιέσεις από την κυβέρνηση Σημίτη, με αποτέλεσμα να τον στείλουν σπίτι του.
Αυτό που αποτελεί παράδοξο και σπάνιο φαινόμενο για τα ελληνικά δεδομένα είναι ότι για πρώτη φορά από το 1952 δεν συμμετείχε στις ελληνοτουρκικές διαπραγματεύσεις ιπτάμενος αξιωματικός της ελληνικής ΠΑ, προφανώς για να αποφύγει η κυβέρνηση τυχόν ίδια αντίδραση με αυτήν του Λυτζεράκου.
Αναδημοσίευση: newsbreak.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου