Την Πέμπτη 12 Νοεμβρίου το Τεχνικό Επιμελητήριο Κεντρικής & Δυτικής Θεσσαλίας έδωσε στη δημοσιότητα την μελέτη που έκανε για το ΣΒΑΚ Λάρισας. Το αξιολογεί αρνητικά και το κρίνει «Αποσπασματικό και ελλιπές το ΣΒΑΚ Λάρισας, που ξεκίνησε από τα απλά και εύκολα...».
Την επόμενη βδομάδα την Παρασκευή 20 Νοεμβρίου το ΤΕΕ έκανε προτάσεις για δημιουργία άνω των 6000 θέσεως στάθμευσης στην πόλη. Τις κριτικές αυτές του τοπικού ΤΕΕ, αν και συμφωνώ, την βρίσκω καθυστερημένες. Γιατί έρχεται ενάμισι χρόνο μετά τις δημοτικές εκλογές. Κι αν προσθέσω πως οι προτάσεις του ΤΕΕ είναι παρόμοιες με τις προτάσεις της κ. Καραλαριώτου δεν είμαι και πολύ σίγουρος αν τα αποτελέσματα των δημοτικών εκλογών του Μαΐου του 2019 θα είχαν τον ίδιο νικητή, αν δημοσιευόταν η μελέτη πριν τις 26 Μαϊου ή έστω πριν τη 2α Ιουνίου.
Ας δούμε την μελέτη του ΤΕΕ, καθώς και τις προτάσεις του. Τέλος την εισήγηση της κ Καραλαριώτου στην συνέντευξη τύπου που έδωσε την Παρασκευή 1 Μαρτίου που αναφέρθηκε στο πρόβλημα παρκαρίσματος στην πόλη καθώς και στις προτάσεις της.
• • •
Από την επεξεργασία των στοιχείων του ίδιου του ΣΒΑΚ (Α΄ φάση κεφ. 2.3.2, Στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ) [αναλυτικά στις σελ. 128-129 της μελέτης] προκύπτει ανάγκη για 11.800 θέσεις στάθμευσης (σε ώρα αιχμής). Το ΣΒΑΚ προτείνει τη δημιουργία 5.000 θέσεων για μόνιμους κατοίκους, 700 βραχυχρόνιας και 900 μακροχρόνιας στάθμευσης, σύνολο 6.600 θέσεων στάθμευσης και συνυπολογίζοντας και τις 1.715 θέσεις σε ιδιωτικούς χώρους, ουσιαστικά προτείνεται μία δυναμικότητα 8.315 θέσεων στάθμευσης. Έχουμε λοιπόν ένα συνολικό έλλειμμα 3.485 θέσεων στάθμευσης για να εξυπηρετηθούν μόνιμοι κάτοικοι και επισκέπτες.
Ειδικά για τους μόνιμους κατοίκους της περιοχής μελέτης, από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, προκύπτει ότι κατέχουν 19.200 οχήματα, εκ των οποίων τα 9.400 σταθμεύουν στην οδό. Το ΣΒΑΚ προβλέπει μόνον 5.000 θέσεις στάθμευσης για τους μόνιμους κατοίκους, με αποτέλεσμα να δημιουργείται ένα έλλειμμα 4.400 θέσεων για τη συγκεκριμένη κατηγορία κατοίκων.
Με τον υφιστάμενο σχεδιασμό για τη στάθμευση, όλες οι διαθέσιμες θέσεις χωροθετούνται στο κέντρο της πόλης, συνεπώς, για να σταθμεύσει κάποιος πρέπει να εισέλθει μέχρι το κέντρο, άρα δεν επιτυγχάνεται ο αρχικός στόχος του ΣΒΑΚ, αυτός, δηλαδή, της αποφυγής διέλευσης από το κέντρο της πόλης.
Παρότι ένας από τους στόχους του ΣΒΑΚ, όπως αναφέρεται στη μελέτη που εγκρίθηκε, είναι “… η ενσωμάτωση του Πηνειού ποταμού στη ζωή της πόλης”, ο ποταμός δεν “συμμετέχει” στον σχεδιασμό του, τουλάχιστον στην α΄ φάση υλοποίησης και χαρακτηρίζεται ως χώρος “εκτός περιοχής μελέτης”. Με την πρόταση για μετατροπή της οδού Καλλιθέας (Τ.Τσόγκα) σε δευτερεύουσα αρτηρία του εσωτερικού δακτυλίου (Λαγού, Ηρ.Πολυτεχνείου, Αεροδρομίου και Γεωργιάδου) αποκόπτεται το μέτωπο της κεντρικής περιοχής της πόλης προς το ποτάμι. Προτείνεται να διερευνηθεί η μεταφορά του δυτικού συνδετήριου άξονα (σύνδεση Λαγού & Γεωργιάδου) βορειότερα, ώστε το μέτωπο του ποταμού επί της οδού Καλλιθέας να ενταχθεί στην κεντρική περιοχή της πόλης.
Το ΣΒΑΚ Λάρισας δεν έχει λάβει υπόψη του τον υφιστάμενο εγκεκριμένο πολεοδομικό σχεδιασμό της πόλης και τις χρήσεις γης, τις κοινωνικές ανάγκες και ειδικά τις ιδιαίτερες απαιτήσεις για την προσβασιμότητα σχολικών κτιρίων, υποδομών υγείας και ανώτατης εκπαίδευσης, την οικονομική ανάπτυξη και συγκεκριμένα τις οικονομικές δραστηριότητες του κέντρου της πόλης και πώς αυτές θα επηρεαστούν από τις προτάσεις του. Μας προβληματίζει το πώς θα λειτουργήσει η προτεινόμενη «αναβίωση της έννοιας της γειτονιάς» στην κεντρική περιοχή της πόλης (και στην έκταση που αυτή επιχειρείται) και πιθανά μελλοντικά να οδηγήσει σε νέα προβλήματα λειτουργίας του κέντρου με την αναγκαστική μετακίνηση υφιστάμενων χρήσεων σε άλλες περιοχές (εκτός του κέντρου της πόλης).
Οι υλοποιημένοι «πεζόδρομοι ήπιας κυκλοφορίας» στην περιοχή του κέντρου δεν φαίνεται να προκύπτουν μέσα από τους θεσμοθετημένους τύπους οδών βάσει νομοθεσίας και τεχνικών οδηγιών του Υπουργείου. Η διαμόρφωσή τους ως πεζόδρομοι (χωρίς σαφή υπερύψωση από το κατάστρωμα της οδού) και η ταυτόχρονη λειτουργία τους ως «οδοί ήπιας κυκλοφορίας» με την αποκλειστική διέλευση λεωφορείων και ταξί, προκαλεί εύλογο προβληματισμό τόσο για την λειτουργία τους όσο και για την ασφάλεια των πεζών.
Υπάρχει αδυναμία αντιμετώπισης των “αστικών ασυνεχειών” που προκύπτουν από την ύπαρξη σιδηροδρομικών και στρατιωτικών εγκαταστάσεων, με αποτέλεσμα να παραμένει το πρόβλημα επικοινωνίας και μετακίνησης πολιτών-χρηστών του κέντρου από τις συνοικίες στις οποίες βρίσκονται αυτές οι εγκαταστάσεις. Οι προτεινόμενες λύσεις για υπογειοποίηση των σιδηροδρομικών γραμμών και απομάκρυνση των στρατιωτικών εγκαταστάσεων δεν είναι εύκολα υλοποιήσιμες. Θα πρέπει, σε μελλοντική αναθεώρηση, να ενσωματωθούν προτάσεις που θα αντιμετωπίζουν και θα διαχειρίζονται αυτές τις “αστικές ασυνέχειες”.
Εντοπίζονται σημαντικά προβλήματα προσβασιμότητας περιοχών της πόλης, καθώς όλοι μεγάλοι πράσινοι υπαίθριοι χώροι χωροθετούνται βόρεια και δυτικά (με εξαίρεση την περιοχή του ΕΘΙΑΓΕ), ενώ όλοι οι φορείς τριτοβάθμιας εκπαίδευσης χωροθετούνται δυτικά (Αβερώφειος Γεωργική Σχολή, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, όπως επίσης και η μεγαλύτερη μονάδα υγείας (Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο). Το ΣΒΑΚ, όπως υλοποιείται, εστιάζει στη βελτίωση της προσβασιμότητας του νότιου τμήματος και δευτερευόντως του ανατολικού, μόνον. Στο ίδιο πλαίσιο, το Σχέδιο ΒΑΚ Λάρισας δεν μελετά ως ειδική κατηγορία την ευάλωτη ομάδα πληθυσμού των μαθητών και την πρόσβαση στις σχολικές μονάδες, παρά το γεγονός ότι υπάρχουν μεγάλα σχολικά συγκροτήματα τόσο στην περιοχή του κέντρου, όσο και στον ευρύτερο κεντρικό τομέα της πόλης. Κρίνεται αναγκαίο να υπάρχει ειδική πρόβλεψη, ανάλυση και καταγραφή προτάσεων για την προσβασιμότητα σχολικών μονάδων.
Θα πρέπει να επισημανθεί ότι το ΣΒΑΚ Λάρισας δεν αντιμετωπίζει σειρά θεμάτων, τα οποία εντάσσονται στις καθημερινές ή περιστασιακές ανάγκες διαφόρων πληθυσμιακών ομάδων: απουσία χώρων στάθμευσης στους χώρους ΟΣΕ και ΚΤΕΛ, μη κάθετη και οριζόντια σύνδεση των διαφορετικών ΜΜΜ και μεταξύ κεντρικών εγκαταστάσεων των δικτύων μεταφορών (ΟΣΕ-ΚΤΕΛ) και προς-από εκπαιδευτικές μονάδες, απουσία ποδηλατοδρόμων ως τρόπου μεταφοράς-σύνδεσης του κέντρου της πόλης με υφιστάμενες εκπαιδευτικές μονάδες (Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Βιόπολις και Γαιόπολις).
Στοιχεία μελέτης
Η μελέτη με θέμα “Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ): Νομικό Πλαίσιο – Η διεθνής και ελληνική εμπειρία – συγκριτική αξιολόγηση” πραγματοποιήθηκε από Ομάδα Εργασίας του ΤΕΕ-ΚΔΘ με συντονίστρια την Άννα Γιαννιού, μηχανικό Χωροταξίας, Πολεοδομίας & Περιφερειακής Ανάπτυξης, MSc και μελετητές τους Μαρία Μαρκάτου, μηχανικό Χωροταξίας Πολεοδομίας & Περιφερειακής Ανάπτυξης, PhD, Σοφία Νέμα, πολιτικό μηχανικό MBA, MSc, MA, Άννα Αγορογιάννη, αρχιτέκτονα μηχανικό, MArch & PG DIP Arch και Αθανάσιο Γαλάνη, πολιτικό μηχανικό, PhD. Η συγκρότηση της Ομάδας Εργασίας ΣΒΑΚ έγινε τον Φεβρουάριο 2019, ενώ το τελικό έργο παραδόθηκε τον περασμένο Οκτώβριο (2020).
Σε πρώτο επίπεδο, καταγράφονται τα κανονιστικά κείμενα, καθώς και τα κείμενα παροχής κατευθύνσεων που διέπουν την εκπόνηση των ΣΒΑΚ και μελετάται η αλληλεπίδρασή τους με το ισχύον νομικό πλαίσιο του πολεοδομικού σχεδιασμού και των συγκοινωνιακών μελετών.
Σε δεύτερο επίπεδο, η μελέτη πραγματοποιεί μια συγκριτική αξιολόγηση των ΣΒΑΚ που υλοποιούνται σε ευρωπαϊκές πόλεις, συγκεκριμένα σε: Βιέννη (Αυστρία), Μάλμε (Σουηδία), Τεράσα (Καταλονία, Ισπανία), Δρέσδη (Γερμανία) και σε ελληνικές πόλεις, συγκεκριμένα σε: Ιωάννινα, Ηγουμενίτσα, Κοζάνη, Ηλιούπολη (Αττική), Τύρναβο, Ελασσόνα, Τρίκαλα και Λάρισα. Σε ειδικό κεφάλαιο παρουσιάζονται και οι περιπτώσεις εφαρμογής πολυ-ΣΒΑΚ στις περιφέρειες Marche (Ιταλία), Central Alentejo (Πορτογαλία), Parkstad-Limburg (Ολλανδία), Rhine Apl (Αυστρία), Heart of Slovenia (Σλοβενία) και Κεντρική Μακεδονία (Ελλάδα), που αφορούν στην υλοποίηση Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας σε διευρυμένες περιοχές μελέτης και εφαρμογής με πολλά και διαφορετικά “κέντρα”, τα οποία ενώνονται και διαλειτουργούν.
Στο επόμενο επίπεδο, στο πλαίσιο της μελέτης γίνεται μια καθολική αποτίμηση της μέχρι στιγμής υλοποίησης του ΣΒΑΚ Λάρισας, ενώ παράλληλα παρουσιάζονται βασικά συμπεράσματα κι επισημάνσεις, αναφορικά με τις ελλείψεις και τα προβλήματα που εντοπίζονται σε τοπικό επίπεδο.
Τέλος, η μελέτη συνοδεύεται και από την εκπόνηση ενός κατευθυντήριου οδηγού (road map), με έντεκα σημεία παρεμβάσεων-προτάσεων, τα οποία οφείλουν να λαμβάνουν υπόψη τους οι Δήμοι, κατά τη διαδικασία υλοποίησης και εφαρμογής ΣΒΑΚ.
Προτάσεις για τη δημιουργία άνω των 6.000 θέσεων στάθμευσης
Με βάση τα ζητήματα, ειδικά για τη στάθμευση και τη διαχείριση της κυκλοφορίας στο κέντρο της πόλης, που αναγνωρίστηκαν στο πόρισμα της Ομάδας Εργασίας του ΤΕΕ-ΚΔΘ για το ΣΒΑΚ Λάρισας, προχωρούμε στην κατάθεση προτάσεων για τη δημιουργία θέσεων στάθμευσης.Οι θέσεις αυτές, περισσότερες από 6.000, μπορούν να δημιουργηθούν σε χώρους που βρίσκονται εκτός κέντρου, περιμετρικά του εσωτερικού δακτυλίου (Ηρ.Πολυτεχνείου-Λαγού), καθώς και στο κέντρο. Έχουμε προχωρήσει σε βασικές εκτιμήσεις τόσο για την απαιτούμενη επιφάνεια, όσο και για το κόστος δημιουργίας αυτών των θέσεων, σε δύο χρονικούς άξονες: περίπου 2.500 δωρεάν θέσεις που μπορούν να γίνουν άμεσα (βραχυπρόσθεσμα) και σε 3.800 θέσεις που χρειάζονται περισσότερο χρόνο (μεσοπρόθεσμα).
Οι λύσεις που προτείνουμε μπορούν να διερευνηθούν από τον Δήμο Λαρισαίων και κάποιες από αυτές να υιοθετηθούν άμεσα. Σε οποιαδήποτε περίπτωση, θεωρούμε ότι ο Δήμος Λαρισαίων πρέπει να λάβει άμεσα πρωτοβουλίες για την επίλυση του ζητήματος της στάθμευσης, καθώς ασκούνται τεράστιες πιέσεις, στο κέντρο της πόλης, αλλά και στις πέριξ αυτού περιοχές, στο πλαίσιο των παρεμβάσεων του Σχεδίου ΒΑΚ. Είναι κοινός στόχος όλων μας η δημιουργία μιας αξιοβίωτης -όχι απλά βιώσιμης- πραγματικότητας, η δημιουργία ενός κέντρου λειτουργικού, αποφορτισμένου από περιβαλλοντικούς ρύπους, με μεγαλύτερη χρήση εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης, όπως ποδηλατόδρομοι, μετακίνηση πεζή και αστική συγκοινωνία. Οι προτάσεις που καταθέτουμε σήμερα, όπως και αυτές που θα ακολουθήσουν το επόμενο διάστημα, υπηρετούν αυτόν τον κοινό μας στόχο”, τονίζει ο πρόεδρος του ΤΕΕ-ΚΔΘ, κ. Νίκος Παπαγεωργίου.
Να σημειωθεί ότι η δέσμη προτάσεων αποφασίστηκε στο πλαίσιο συνεδρίασης της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΕ – Κεντρικής και Δυτικής Θεσσαλίας, ενώ σχετική επιστολή εστάλη στον δήμαρχο Λαρισαίων, κ.Απόστολο Καλογιάννη και τους επικεφαλής των παρατάξεων του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Λαρισαίων.
Βραχυπρόθεσμα
Προκειμένου να ξεκινήσει η αντιμετώπιση του ελλείμματος των θέσεων στάθμευσης γρήγορα και με μικρό κόστος, προτείνεται η διερεύνηση διαμόρφωσης των παρακάτω χώρων σε υπαίθριους δωρεάν χώρους στάθμευσης:
Οι χώροι αυτοί θα πρέπει να μισθωθούν από τον Δήμο, όπου αυτό απαιτείται, και να γίνει η διαμόρφωσή τους.
Μεσοπρόθεσμα
Η κατασκευή υπέργειων και υπόγειων χώρων στάθμευσης διαρκεί αρκετά έτη και είναι υψηλότερου κόστους επιβάλλεται, όμως, προκειμένου να καλυφθεί το έλλειμμα των χώρων στάθμευσης στη Λάρισα. Προτείνεται λοιπόν η διερεύνηση κατασκευής των παρακάτω θέσεων στάθμευσης:
Εξυπακούεται ότι όπου βρίσκεται πλατεία, η πρόταση του ΤΕΕ-ΚΔΘ αφορά στη δημιουργία υπόγειων χώρων στάθμευσης (ΟΣΕ, Κεντρική πλατεία και πλατεία Ταχυδρομείου) και μόνον στον χώρο πλησίον των ΚΤΕΛ η πρόταση αφορά σε υπέργειο χώρο στάθμευσης.
Αποκέντρωση
Το παράδειγμα των φορολογικών (ΔΟΥ) και κοινωνικών κρατικών υπηρεσιών (ΕΦΚΑ) που μεταφέρθηκαν σε σημείο της πόλης όπου προσφέρονται χώροι για στάθμευση οχημάτων (Πολυχώρος “Γαία”, Φιλιππούπολη-Νεάπολη) είναι χαρακτηριστικό: το κέντρο της πόλης αποφορτίστηκε από τις μετακινήσεις με (ΙΧ) προς και από αυτές τις υπηρεσίες.
Θα πρέπει να εξεταστεί σοβαρά το ζήτημα αποκέντρωσης και άλλων υπηρεσιών (Τελωνείου, Δήμου, Περιφέρειας, Δικαστηρίων), υπηρεσίες που έλκουν μεγάλο αριθμό μετακινήσεων με ΙΧ στο κέντρο της πόλης, καθώς τόσο η καθημερινή μετακίνηση των υπαλλήλων αυτών των υπηρεσιών, όσο και οι μετακινήσεις πολιτών από όλη την Ελλάδα προς και από τις υπηρεσίες αυτές ασκούν σημαντική πίεση και δημιουργούν αυξημένους κυκλοφοριακούς φόρτους.
Να θυμίσουμε ότι ειδικά για το Τελωνείο, υπάρχει ημιτελές κτίριο (Ομορφοχώρι). Εξυπακούεται ότι θα πρέπει να προβλεφθεί και διασύνδεση των υπηρεσιών, από τη στιγμή που θα αποκεντρωθούν, με δημόσια συγκοινωνία.
Αύλειοι χώροι σχολείων
Τέλος, ως έσχατη λύση -και μόνον ως έσχατη λύση- αντιμετώπισης του προβλήματος και μέχρι να δρομολογηθεί η υλοποίηση των παραπάνω προτάσεων, εκτιμούμε ότι ο Δήμος μπορεί να διαθέτει τις αυλές των σχολείων (στο κέντρο και περιμετρικά αυτού) για δωρεάν στάθμευση, κατά τις περιόδους που αυτά δεν λειτουργούν.
Οι προτάσεις της Ρένα Καραλαριώτου
Στην εισαγωγική της ομιλία στη συνέντευξη τύπου την Παρασκευή 1 Μαρτίου 2019 είπε:
Σας καλέσαμε σήμερα εδώ για να σας παρουσιάσουμε τις θέσεις της παράταξής μας για το κυκλοφοριακό και το πρόβλημα στάθμευσης στην πόλη μας, αλλά και τις προτάσεις μας για το πώς μπορεί η Λάρισα να είναι μια απόλυτα λειτουργική πόλη.
Θέλω να θυμίσω σε όλους ότι η Λάρισα είμαστε εμείς.
Οφείλουμε να αγαπάμε, να σεβόμαστε και να ακούμε τον “ρυθμό” της πόλης μας. Τον σκοπό της, τον προορισμό της, τις ανάγκες των ανθρώπων της.
Ο σχεδιασμός για την ανάπλαση του αστικού περιβάλλοντος χρειάζεται αγάπη, κοινή λογική και ρεαλισμό.
Δεν μπορεί η πραγματικότητα της πόλης να συγκρούεται, σε κάθε οικοδομικό τετράγωνο, με τα σχέδια, που έχουν γίνει βιαστικά, πρόχειρα μόνον και μόνον για προεκλογικούς λόγους.
Και, δυστυχώς, η σύγκρουση αυτή είναι καθημερινό φαινόμενο.
Να σας θυμίσω το περιστατικό με τα κολωνάκια που τοποθετήθηκαν στον πεζόδρομο επί της Παπακυριαζή (με Μ.Αλεξάνδρου) και δεν μπορούσε να περάσει το ασθενοφόρο; Κι έτρεχαν οι διασώστες με το φορείο στα χέρια να σώσουν τον συμπολίτη μας;
Να σας θυμίσω ότι το οδόστρωμα στην οδό Μανδηλαρά (στο ύψος της Μ.Αλεξάνδρου περίπου) έπαθε καθίζηση λίγες εβδομάδες μετά την παράδοση του έργου;
Ή να αναφερθώ στις πιο πρόσφατες καθυστερήσεις, πάλι στη Μανδηλαρά, στο κτίριο του ΟΤΕ, επειδή υπάρχουν οπτικές ίνες και η δημοτική αρχή «απείλησε», στο δημοτικό συμβούλιο, μάλιστα, ότι θα αφήσει το κέντρο χωρίς τηλέφωνα και χωρίς επικοινωνίες, επειδή υποτίθεται ότι φταίνε οι εταιρείες τηλεφωνίας;
Να αναφερθώ στις ζημιές που γίνονται ήδη σε πλάκες και κυβόλιθους, στη Βενιζέλου και στη Μ.Αλεξάνδρου, με λίγων μηνών χρήση των δρόμων αυτών; Τι θα γίνει, δηλαδή, σε έναν χρόνο;
Θέλω, όμως, να σταθώ σε αυτό το φοβερό που συμβαίνει, επί της Μ.Αλεξάνδρου και αφορά στους πεζούς. Έχουμε δει τα δημοσιεύματα. Είναι δυνατόν, μετά από 4,5 χρόνια μελέτης και μετά από τόσες εκδηλώσεις, συνέδρια και παρουσιάσεις, να σωριάζονται άνθρωποι σε πεζόδρομο(!) επειδή σκοντάφτουν σε εμπόδια;
Η βελτίωση των συνθηκών κυκλοφορίας στο Δήμο Λάρισας, μας αφορά όλους.
Το κυκλοφοριακό πρόβλημα στο Δήμο Λάρισας επιδεινώνεται διαρκώς.
Το κυκλοφοριακό πρόβλημα στην Λάρισα επιδεινώνεται διαρκώς, με δυσμενείς επιπτώσεις στην καθημερινότητα κατοίκων, επαγγελματιών κι επισκεπτών.
Οι λόγοι που επιδεινώνεται η κατάσταση.
Το πρόβλημα επιδεινώνεται τα τελευταία χρόνια στο Δήμο Λάρισας, για μια σειρά από λόγους:
• Έλλειψη μακροχρόνιου προγραμματισμού ( Χωροταξικού – Συγκοινωνιακού Σχεδιασμού/ Προγραμματισμού) που να λαμβάνει υπόψη όχι μόνον τα σημερινά δεδομένα, αλλά και τις μελλοντικές ανάγκες.
• Έλλειψη αποτελεσματικού μοντέλου διαχείρισης των κυκλοφοριακών ζητημάτων ( ανεξέλεγκτη παράνομη στάθμευση, έλλειψη συστηματικής αστυνόμευσης, ελλιπής σήμανση, λανθασμένη διάταξη οδικού δικτύου, διαμόρφωση κόμβων , απουσία εναλλακτικών μορφών μετακίνησης εντός του αστικού ιστού , κ.α.)
• Αδυναμία της σημερινής Δημοτικής Αρχής να αξιοποιήσει τις υφιστάμενες και να εξασφαλίσει νέες θέσεις στάθμευσης.
• Έλλειψη οποιοδήποτε σχεδίου για την αναμόρφωση της Αστικής Συγκοινωνίας.
• Ελλιπής και καθυστερημένη εφαρμογή της υπάρχουσας κυκλοφοριακής μελέτης. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι πρώτα ξεκίνησαν τα έργα που μειώνουν τις θέσεις στάθμευσης, στη συνέχεια διαβάζουμε ότι σχεδιάζουν το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης και στο τέλος δίνουν υποσχέσεις, χωρίς τεκμηρίωση ( που και πότε) ότι ΘΑ δημιουργήσουν νέους χώρους στάθμευσης.
• Έλλειψη συστήματος αξιολόγησης όσων εφαρμόζονται, ώστε να μπορούν άμεσα να προωθούνται διορθωτικές κινήσεις αλλά και να αποκτάται χρήσιμη εμπειρία, ώστε να μην επαναλαμβάνονται λάθη.
• Έλλειψη σωστής ενημέρωσης και διαβούλευσης με τους κατοίκους και τους φορείς της πόλης. Καμία προσπάθεια δεν πρόκειται να αποδώσει, αν δεν συμμετέχουν ενεργά οι πολίτες.
Η σημερινή Δημοτική Αρχή απέτυχε να διαχειρισθεί τα ζητήματα που αφορούν την κυκλοφορία και τη στάθμευση.
Σήμερα οι πολίτες του Δήμου Λάρισας υφίστανται μια απίστευτη ταλαιπωρία. Εκτελούνται οδικά έργα λίγους μήνες πριν τις εκλογές για να επιδείξει μια κινητικότητα η Δημοτική Αρχή, χωρίς την ίδια στιγμή να αντιμετωπίζονται άλλα προβλήματα που δημιουργούνται, όπως η επιδείνωση των συνθηκών κυκλοφορίας και κίνησης και η απώλεια υφιστάμενων θέσεων στάθμευσης.
Ο ερασιτεχνισμός της σημερινής διοίκησης Καλογιάννη δεν έχει προηγούμενο.
Υπάρχει λύση στο ζήτημα της κυκλοφορίας στο Δήμο Λάρισας.
Η δική μας ρεαλιστική πρόταση, για να βελτιώσουμε την καθημερινότητα μας.
Σε όλες τις πόλεις του κόσμου, το αστικό κυκλοφοριακό πρόβλημα αντιμετωπίζεται με μια σειρά μακροχρόνιων και βραχυχρόνιων μέτρων, ανάλογα με το μέγεθος της πόλης, την οργάνωση των αρμόδιων κρατικών υπηρεσιών και φορέων, καθώς και των δυνατοτήτων δημόσιας και ιδιωτικής χρηματοδότησης.
Στη χώρα μας υπάρχουν οι προϋποθέσεις ορθής , άμεσης και μακροχρόνιας αντιμετώπισης του κυκλοφοριακού προβλήματος. Απαιτείται :
1. Η ύπαρξη ενός μακροχρόνιου και συνεχώς επικαιροποιούμενου μακροχρόνιου Χωροταξικού – Συγκοινωνιακού Σχεδιασμού ως πλαίσιο για όλες τις επιμέρους μελέτες, αποτελεί την προϋπόθεση για την ορθή αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος σε βάθος χρόνου
2. Η έλλειψη επικαιροποιημένου Χωροταξικού – Συγκοινωνιακού Σχεδιασμού δεν μπορεί φυσικά να αναβάλει τη μελέτη και υλοποίηση βραχυχρόνιων εφαρμογών και ιδιαίτερα εκείνων που μπορεί να γίνουν άμεσα και με ελάχιστο ή μηδενικό κόστος.
Άμεσα Μέτρα για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος
Ο Δήμος Λάρισας χρειάζεται μια ικανή και αποτελεσματική Διοίκηση που θα μπορέσει να σχεδιάσει έγκαιρα και να εφαρμόσει άμεσα, συγκεκριμένα μέτρα για την αντιμετώπιση της σημερινής απαράδεκτης κυκλοφοριακής κατάστασης, ιδιαίτερα όσον αφορά τη στάθμευση. Συγκεκριμένα προτείνουμε:
Δημιουργία νέων θέσεων στάθμευσης
• Επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων παραχώρησης στα δύο δημοτικά πάρκινγκ του κέντρου προς όφελος των πολιτών, με βάση τις νέες συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί. Στόχος της επαναδιαπραγμάτευσης είναι να δοθούν δωρεάν οι αδιάθετες θέσεις στάθμευσης στους εργαζόμενους και εμπόρους του κέντρου –το κόστος είναι μηδενικό.
• Διαπραγμάτευση με τα υφιστάμενα παρκινγκ του κέντρου ( υπαίθρια και στεγασμένα ) για παροχή με μικρό αντίτιμο θέσεις στάθμευσης στους εργαζόμενους και εμπόρους του κέντρου.
• Δημιουργία νέων χώρων στάθμευσης σε κατάλληλα επιλεγμένες θέσεις τόσο στο κέντρο όσο και περιμετρικά του κέντρου. (Κτίριο του Στρατού, απέναντι από κολυμβητήριο , κάτω από τις πλατείες με τη μέθοδο της μερικής ή ολικής αυτοχρηματοδότησης ). Από τα περιφερειακά παρκινγκ θα μπορούν να μετακινούνται πεζή, με ποδήλατο ή με τη χρήση Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, προς το κέντρο.
• Ειδικοί χώροι για στάθμευση δίκυκλων και ποδηλάτων.
(Ταυτόχρονα με τις προηγούμενες ενέργειες)
Δημιουργία συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης, δωρεάν για τους μόνιμους κατοίκους.
• Σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης, με στόχο τη δωρεάν στάθμευση για τους μόνιμους κατοίκους και με αντίτιμο για τους επισκέπτες –για τα ΑμΕΑ δεν θα υπάρχει τέλος στάθμευσης.
• Ενημέρωση των οδηγών μέσω εφαρμογής στα κινητά για τις κενές θέσεις στάθμευσης, στην οδό και στους στεγασμένους χώρους, ώστε να μη χάνουν άσκοπα χρόνο στην οδήγηση και επιβαρύνουν την κυκλοφοριακή συμφόρηση.
• Συστηματική αστυνόμευση και πλήρης εξάλειψη της παράνομης στάθμευσης, ιδιαίτερα στις κρίσιμες θέσεις (σηματοδοτούμενοι κόμβοι, στάσεις λεωφορείων, κλπ.).
• Ενίσχυση της Δημοτικής Αστυνομίας με προσλήψεις, διαρκή εκπαίδευση και επιμόρφωση.
• Συμπλήρωση/διόρθωση της σήμανσης, ιδιαίτερα της πληροφοριακής
• Επανεξέταση της κυκλοφοριακής μελέτης όσον αφορά στην κατεύθυνση των οχημάτων, στις περιοχές που έγιναν παρεμβάσεις
Αναδιοργάνωση της Αστικής Συγκοινωνίας
• Είναι προφανές ότι για να αρχίσει να επανακτά η Αστική Συγκοινωνία την πελατεία της ώστε να μειωθεί η χρήση των αυτοκινήτων Ι.Χ., απαιτείται σοβαρή μελέτη, με επιθετικές πολιτικές.
• Σύναψη προγραμματικών συμβάσεων μεταξύ του Δήμου με το ΑΣΤΙΚΟ ΚΤΕΛ. Χαμηλό αντίτιμο εισιτηρίου, περισσότερα δρομολόγια και γρήγορες διελεύσεις χωρίς εμπόδια από την περιφέρεια προς το κέντρο πρέπει να είναι ο στόχος.
Όλα τα παραπάνω αποτελούν ένα πλέγμα παρεμβάσεων που θα πρέπει να προηγούνται των επόμενων που αναφέρουμε
Οδικά έργα, Ποδηλατοδρόμοι και Δρόμοι Ήπιας κυκλοφορίας.
Τα οδικά έργα, οι πεζοδρομήσεις, η κατασκευή ποδηλατοδρόμων σε επιλεγμένες διαδρομές, χώρων στάθμευσης ποδηλάτων για μετεπιβίβαση στα Μέσα Μαζικής Μεταφορών, οι τοπικές βελτιώσεις κύριων κόμβων, και η προσαρμογή της σηματοδότησης σε όλες τις παραπάνω αλλαγές είναι απαραίτητες επιλογές αλλά θα πρέπει να ακολουθούν και όχι να προηγούνται των παραπάνω προτεινόμενων επιλογών. Διότι διαφορετικά το αποτέλεσμα θα είναι να επιδεινώνεται το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης μας και όχι να βελτιώνεται.
Διαρκής Διαβούλευση κι Ενημέρωση κατοίκων, επαγγελματιών κι επισκεπτών
Κανένα έργο, καμία κυκλοφοριακή παρέμβαση, καμία αλλάγή στο μοντέλο μετακινήσεων δεν είναι αποτελεσματική, αν δεν έχει προηγηθεί επαρκής χρονικά διαβούλευση κι επικοινωνία με την τοπική κοινωνία. Η αποδοχή των προτεινόμενων μέτρων και πολιτικών απο τους συμπολίτες μας, είναι αναγκαία προυπόθεση για την επιτυχία.
Και καμία λύση δεν θα δοθεί μακροπρόθεσμα, αν οι πολίτες δεν βρίσκονται διαρκώς στο επίκεντρο της πολιτικής κυκλοφορίας του Δήμου.
Εμείς Μπορούμε να κάνουμε τη διαφορά
Η Λάρισα χρειάζεται Δημοτική Αρχή με σχέδιο και σοβαρές προτεραιότητες για να λύσει το κυκλοφοριακό πρόβλημα. Εμείς έχουμε και το σχέδιο και τις σωστές προτεραιότητες. Μπορούμε να κάνουμε τη διαφορά, με συντονισμένο, οργανωμένο πρόγραμμα και σχέδιο.
Αναδημοσίευση:
larissapress.gr, 2η σελίδα από το larissapress.gr και Το αρχείο Word από το karalariotou.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου