• • •
Αλλά πώς προήλθε και ποιός τον συνέθεσε;
Ο ήχος της Nokia αποτελεί ένα μικρό μουσικό απόσπασμα από μία σύνθεση για σόλο κιθάρα του Francisco Tárrega (φωτο), με την ονομασία «Gran Vals».
Η χρονολογία της σύνθεσης είναι το μακρινό 1902.
Ο Tárrega ήταν Ισπανός συνθέτης και κιθαρίστας της ρομαντικής περιόδου και συχνά αποκαλείται «ο πατέρας της κλασικής κιθάρας».
Χωρίς ποτέ βεβαίως να το προβλέψει, τέσσερις μουσικές μπάρες (συγκεκριμένα, οι γραμμές 13 έως 16) της σύνθεσής του έμελλε να διαιωνιστεί υπό τη μορφή ενός κλασικού και καλτ -πλέον- ήχου κλήσης. (Ακούστε τον αυθεντικό ήχο στο 0:12)
Αλλά η ιστορία δεν τελειώνει εδώ.
Η ας την πούμε αρχετυπική μελωδία δικαίως αποδίδεται στον Tárrega. Ομως ο Ισπανός συνθέτης είχε και αυτός τη δική του κρυφή έμπνευση.
«Grande Valse», το όνομα του ήχου κλήσης, ήταν επίσης το όνομα ενός μουσικού κομματιού του Frédéric Chopin.
Και πράγματι, υπάρχει μια στιγμή στη σύνθεση του Chopin, (γύρω στο 1:33, στο δεύτερο βίντεο) που η σύνθεση ακούγεται αρκετά συγγενής με το θέμα εκκίνησης της Nokia.
Ο Tárrega φαίνεται πως άκουσε το βαλς του Chopin και το «ξανασκέφτηκε» ως ένα υπέροχο σόλο κιθάρας σχεδόν 70 χρόνια αργότερα.
Κανείς από τους δύο συνθέτες δενγνώριζε βέβαια ότι αυ΄τό το μικρό κομμάτι θα γινόταν ο πρώτος αναγνωρίσιμος μουσικός ήχος κλήσης σε ένα κινητό τηλέφωνο.
Γιατί η Nokia επέλεξε το «Grande Valse»;
Ένα μεγάλο προτέρημα για την επιλογή της μουσικής του Tárrega ήταν ότι ο συνθέτης ήταν πολύ καιρό νεκρός.
Η Nokia χρειαζόταν ένα ήχο χωρίς περιπλοκές ακριβών πνευματικών δικαιωμάτων. Σημειωτέον ότι η ευρωπαϊκή νομοθεσία καθιστά ευρέως και ελεύθερα διαθέσιμο ένα μουσικό έργο στο κοινό, 70 χρόνια μετά το θάνατο ενός του συνθέτη
Έτσι ο Tárrega, ο οποίος είχε πεθάνει 84 χρόνια νωρίτερα, ήταν η τέλεια επιλογή.
Ο ήχος, μορφοποιημένος από έναν Άγγλο μουσικό ονόματι Thomas Dolby, ακούστηκε για πρώτη φορά σε μια διαφήμιση του Nokia 1011 το 1992.
Επτά χρόνια αργότερα, το «Grande Valse» μετονομάστηκε σε μελωδία της Nokia και γρήγορα έγινε ο κορυφαίος ήχος κλήσης της Nokia και ο χαρακτηριστικός ήχος της μάρκας.
Η Nokia κυκλοφόρησε πολλές διαφορετικές εκδοχές όλα αυτά τα χρόνια, από την πρώτη της, μονοφωνική κουδούνι, μέχρι μια έκδοση με πραγματικό τόνο για πιάνο το 2004 και μια εκτεταμένη έκδοση που βασίζεται στην κιθάρα το 2008.
Το 2009, μια έκθεση αποκάλυψε ότι η μελωδία ακούγεται παγκοσμίως περίπου 1,8 δισεκατομμύρια φορές την ημέρα, δηλαδή περίπου 20.000 φορές το δευτερόλεπτο.
Αναδημοσίευση: hellasjournal.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου