Η εφαρμογή του
Ηλεκτρονικού Συστήματος Διοδίων, που προωθεί το Υπουργείο Υποδομών, θα
εξασφαλίζει τη χρέωση του χρήστη αποκλειστικά με βάση τη διανυόμενη
χιλιομετρική απόσταση.
Ας δούμε τις πληροφορίες που παραθέτει σε κείμενό της η Ελένη Μπότα, για το σωτήριο για την τσέπη
των, κυρίως επαγγελματιών, οδηγών έργο. Ένα έργο που θα ολοκληρωθεί περίπου την περίοδο των βουλευτικών
εκλογών κατά τον πρωθυπουργό. Το ερχόμενο φθινόπωρο
* * *
Nα δώσουν τις οικονομικές προσφορές τους θα κληθούν μέσα στο
επόμενο διάστημα οι πέντε κοινοπραξίες που έχουν εκδηλώσει για την εγκατάσταση
ηλεκτρονικών διοδίων στο οδικό δίκτυο της χώρας, ένα έργο που αναμένεται να
λάβει σάρκα και οστά, τουλάχιστον με τις υπάρχουσες εκτιμήσεις, το φθινόπωρο
το 2019.
Η εφαρμογή του Ηλεκτρονικού Συστήματος
Διοδίων, που προωθεί το Υπουργείο
Υποδομών θα εξασφαλίζει τη χρέωση του χρήστη αποκλειστικά με βάση τη διανυόμενη
χιλιομετρική απόσταση, διασφαλίζοντας με αυτό τον τρόπο την προσαρμογή προς
την ισχύουσα σχετική κοινοτική νομοθεσία.
Η χρέωση της
διανυθείσας απόστασης θα γίνεται σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους της χώρας, με
εξαιρέσεις την Αττική Οδό, τη Γέφυρα
Ρίου Αντιρίου και τη Ζεύξη Πρέβεζας
– Ακτίου, στις οποίες όμως επίσης θα γίνεται ηλεκτρονικά η χρέωση του
διοδίου τέλους.
Και τα πέντε σχήματα που συμμετέχουν στη διαδικασία ήτοι:
Ένωση Εταιρειών «VINCI HIGWAYS S.A.S- VINCI Concessions S.A.S.-KAPSCH TraficCom
A.G.-ΤΕΡΝΑ Α.Ε, Κοινοπραξία «NUSZ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ», Ένωση Εταιρειών «ΑΚΤΩΡ
Α.Τ.Ε.-Autostrade Tech S.p.A.- ΙΝΤΡΑΚΑΤ- INTRASOFT INTERNATIONAL S.A.», Ένωση
Εταιρειών «ΟΤΕ-T-Systems» και Ένωση «STRABAG A.G.-SKYTOLL A.S.» προκρίνονται
στην επόμενη φάση και θα κληθούν να δώσουν τις οικονομικές προσφορές τους για
το έργο που ο προϋπολογισμός του φτάνει τα 400 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με το συνολικό σχεδιασμό του Υπουργείου, το
υφιστάμενο σήμερα καθεστώς διοδίων, με μετωπικούς σταθμούς, με δυσμενείς
επιπτώσεις στο περιβάλλον λόγω των συχνών στάσεων ανά 30-40 χλμ περίπου και με
δίκαιες διαμαρτυρίες από τους χρήστες λόγω της μη αναλογικής χρέωσης, θα
αντικατασταθεί από πλήρες Σύστημα Ηλεκτρονικών Διοδίων αδιάλειπτης ροής (free –
flow), με το οποίο θα γίνεται ηλεκτρονικά και αναλογικά η χρέωση της
διανυθείσας απόστασης.
Συγκεκριμένα θα χρησιμοποιείται ένα διττό σύστημα επιβολής
τελών, δηλαδή:
1. Τα
επαγγελματικής χρήσεως οχήματα θα έχουν εγκατεστημένη μια "Εποχούμενη
Συσκευή" (On Board Unit - OBU) που θα επιτρέπει την παρακολούθηση και
καταγραφή της θέσης και της πορείας τους με τη βοήθεια δορυφόρων (τεχνολογία
GNSS),
2. Τα ιδιωτικής
χρήσεως οχήματα θα αναγνωρίζονται αυτόματα με κάμερες κυκλοφορίας από τις
πινακίδες κυκλοφορίας τους κατά την είσοδο και έξοδό τους από το οδικό δίκτυο
επί του οποίου επιβάλλονται τέλη (τεχνολογία Automatic Number Plate Reading -
ANPR).
Και στις δύο περιπτώσεις καταγράφεται η χιλιομετρική
απόσταση που τα οχήματα διανύουν στους αυτοκινητοδρόμους, και χρεώνονται
αναλογικά με την χιλιομετρική αυτή απόσταση. Ειδικότερα η καταγραφή της
διαδρομής των επαγγελματικής χρήσεως οχημάτων θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και
για άλλες εφαρμογές (όπως στη διαχείριση στόλου αυτοκινήτων, την επιτήρηση
χρήσης στο παράπλευρο οδικό δίκτυο, κ.α).
Η επίσημη θέση των
παραχωρησιούχων
Μπορεί η εφαρμογή των ηλεκτρονικών διοδίων να βρίσκει
σύμφωνους τους παραχωρησιούχους των οδικών αξόνων, ωστόσο όπως υποστηρίζουν, θα
πρέπει πρώτα να προηγηθεί η αλλαγή των συμβάσεων.
Σε επίσημη τοποθέτηση του ο Βασίλης Χαλκιάς, πρόεδρος της
Hellastron, του ενιαίου φορέα στον οποίο συμμετέχουν οι οκτώ εταιρείες
διαχείρισης αυτοκινητοδρόμων και υποδομών ανέφερε πρόσφατα πως τεχνικά μπορεί
να είναι εφικτή η εγκατάσταση ενός τέτοιου συστήματος στην Εγνατία Οδό, η οποία
κατά τον υπουργό Υποδομών θα αποτελέσει τον πρώτο οδικό άξονα που θα ενταχθεί.
Όπως λέει ο πρόεδρος της Hellastron, για να εφαρμοστεί το
νέο σύστημα πρέπει να αλλάξουν οι συμβάσεις παραχώρησης στους οδικούς άξονες
και θα χρειαστεί όχι μόνο η συναίνεση των παραχωρησιούχων αλλά και των τραπεζών
που χρηματοδότησαν τα έργα. «Ένα ερώτημα είναι ποιος θα εισπράττει τα διόδια,
όταν εγκατασταθεί το νέο σύστημα και πώς θα αποδίδονται στις τράπεζες έναντι
των δανείων που έχουν χορηγήσει», εξηγεί ο κ. Χαλκιάς.
Οι εκπρόσωποι των εταιρειών διαχείρισης των οδικών αξόνων
δηλώνουν ενήμεροι των προθέσεων του υπουργείου, αλλά ξεκαθαρίζουν πως θα
τοποθετηθούν όταν υπάρξει επίσημη παρουσίαση του σχεδίου για τα
ηλεκτρονικά/δορυφορικά διόδια.
Γέμισε με διόδια η
Ελλάδα
Σε «χώρα τον διοδίων» έχει μετατραπεί η Ελλάδα, καθώς εκτός
από τους δεκάδες υφιστάμενους σταθμούς, αρκετά είναι αυτά που αναμένεται να
προστεθούν μέσα στους επόμενους μήνες.
Σήμερα στο οδικό δίκτυο της χώρας υπάρχουν περί τους 100
σταθμούς διοδίων (μετωπικοί αλλά και πλευρικοί), ενώ επιπλέον 22 σταθμοί
προβλέπεται ότι θα εγκατασταθούν στην Εγνατία Οδό στο πλαίσιο της παραχώρησης της.
Τα έσοδα από τα διόδια που εισπράττουν οι Όμιλοι που έχουν
την ευθύνη της συντήρησης και λειτουργίας ενός οδικού άξονα, διατίθονται αφενός
μεν για το κόστος συντήρησης και λειτουργίας και αφετέρου για την εξυπηρέτηση
των δανείων και για την επιστροφή των ιδίων κεφαλαίων των παραχωρησιούχων.
Δεκάδες είναι οι ερωτήσεις που έχουν κατατεθεί στη Βουλή για
το υψηλό κόστος των διοδίων στην χώρας μας, το οποίο αναγκαζόταν να πληρώνουν
οι οδηγοί ακόμη και πριν την παράδοση των νέων σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων,
κινούμενοι σε δρόμους – καρμανιόλες.
Αυτό που υποστηρίζουν τα στελέχη του Υπουργείου, είναι το
ύψος των διοδίων των νέων οδικών αξόνων που έχει συμβατικά προκαθοριστεί για
όλη την 30ετή περίοδο παραχώρησης είναι από τα χαμηλότερα στην Ευρώπη.
Υποστηρίζουν δε, ότι στην Ελλάδα τα διόδια κοστίζουν 6.5
λεπτά ανά χιλιόμετρο ενώ στην Πορτογαλία κινούνται στο επίπεδο των 8.9 λεπτών
ανά χιλιόμετρο στην Γαλλία 8.5, στην Ισπανία 11.2, στην Ιταλία 6.7 λεπτά ανά
χιλιόμετρο.
Αναδημοσίευση: insider.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου