Παγκόσμιος «σεισμός» προκλήθηκε από τις αποκαλύψεις για την Uber, με τα ΜΜΕ του πλανήτη να θέτουν την υπόθεση «βόμβα» στην πρώτη θέση της επικαιρότητας, σε αντίθεση, ωστόσο, με τα ελληνικά ΜΜΕ όπου η είδηση περνάει στα… ψιλά.
Στις εφημερίδες πρωτοσέλιδους τίτλους για το συγκεκριμένο θέμα έχουν: Η «δημοκρατία», «η Αυγή» σε «πολύ καλή θέση». Κι αν ψάξεις καλύτερα θα δεις η είδηση πως κάπου είναι χαμένη και στην «Εφημερίδα των Συντακτών»
• • •
Ανώνυμη πηγή απέστειλε τη Κυριακή, 10 Ιουλίου, χιλιάδες εσωτερικά έγγραφα της εταιρείας, συνολικού μεγέθους 184 GB, στη βρετανική εφημερίδα Guardian, απ’ όπου η υπόθεση οδηγήθηκε στη Διεθνή Κοινοπραξία Ερευνητών Δημοσιογράφων (ICIJ) και από εκεί στα κορυφαία Μέσα όλου του κόσμου.
Το παραδειγματικό –για τον τομέα των νεοφυών επιχειρήσεων– success story της εταιρείας μεταφοράς δεν αποδίδεται απλά στην επαναστατική ιδέα των Travis Kalanick και Garrett Cam, πίσω στο 2008, να φτιάξουν μια εφαρμογή ταξί με GPS και δυνατότητα διαμοιρασμού.
Ούτε στο γεγονός ότι οι συντριπτική πλειοψηφία των οδηγών δήλωναν απόλυτα ικανοποιημένοι (;) με τις απολαβές και της παροχές της Uber, όπως έδειχνε με καμάρι στις δημοσκοπήσεις της – και στη χώρα μας, ενώ τα πράγματα ήταν και παραμένουν δύσκολα στον κλάδο.
Όσο στις συμφωνίες που γίνονταν κάτω από το τραπέζι: από τα 124.000 εσωτερικά email, προσωπικά μηνύματα και αρχεία της Uber προδίδουν τις στενές επαφές που είχαν τα υψηλόβαθμα στελέχη της εταιρίας με κορυφαίους πολιτικούς ηγέτες, από τον Emmanuel Macron (την περίοδο που διετέλεσε Υπουργός Οικονομίας), τον Joe Biden και τον πρωθυπουργό του Ισραήλ, Benjamin Netanyahu, μέχρι ολιγάρχες από το Κρεμλίνο.
Συγκεκριμένα, μεταξύ των ετών 2014 και 2016, κατά τη διάρκεια της προσπάθειας εισόδου και εγκαθίδρυσης της Uber στην παγκόσμια αγορά δηλαδή, πάνω από 100 συναντήσεις «κομβικής σημασίας», με μέλη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (34%), υπουργούς (19%) και πρωθυπουργούς (7%) μεταξύ άλλων, αποκαλύφθηκαν από τα Uber Files. Ο βασικός στόχος όλων αυτών; Να τεθεί σε ισχύ ευνοϊκή νομοθεσία για το μοντέλο της Uber. Και αυτό δεν ήταν το μόνο που αποκάλυψαν από τα απόρρητα αρχεία της εταιρείας, φυσικά.
Ο Mark MacGann έστειλε τα έγγραφα
Ο Mark MacGann (φωτο), λομπίστας καριέρας είναι το πρόσωπο που ηγήθηκε των προσπαθειών του κολοσσού των μεταφορών να «κερδίσει» κυβερνήσεις σε όλη την Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική, όπως ο ίδιος ομολόγησε. Ο MacGann μίλησε στον Guardian, στον οποίο και διέρρευσε τα 124.000 αρχεία που αποκάλυψαν τις πρακτικές της εταιρείας. Όπως ανέφερε ο ίδιος στο βρετανικό μέσο, αποφάσισε να μιλήσει γιατί πιστεύει ότι εν γνώσει της εταιρείας παραβιάστηκαν νόμοι σε δεκάδες χώρες και πολίτες παραπλανήθηκαν σχετικά με τα οφέλη για τους οδηγούς του μοντέλου οικονομίας της εταιρείας. Ο 52χρονος υπήρξε μέλος της ομάδας κορυφαίων στελεχών της Uber, και δηλώνει ότι δεν υπήρξε άμοιρος ευθυνών. Εν μέρει, όπως δήλωσε στον Guardian, παρακινήθηκε να μιλήσει από τύψεις.
«Είμαι εν μέρει υπεύθυνος», εξομολογείται. «Εγώ μιλούσα με τις κυβερνήσεις, εγώ ήμουν που προωθούσα την εταιρεία στα μέσα ενημέρωσης, εγώ έλεγα στους ανθρώπους ότι πρέπει να αλλάξουν τους κανόνες γιατί αυτό θα ήταν προς όφελος των οδηγών στους οποίους θα ανοίγονταν αμέτρητες οικονομικές ευκαιρίες. Όπως αποδείχθηκε τίποτα από αυτά δεν ίσχυε – στην πραγματικότητα πουλήσαμε στους εργαζόμενους ένα ψέμα. Πώς μπορείς να έχεις καθαρή συνείδηση αν δεν παραδεχτείς τη συμβολή σου στον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζονται οι άνθρωποι σήμερα;», σημείωσε.
«Λυπάμαι για τη συμμετοχή μου σε μία ομάδα ανθρώπων που κέρδισε την εμπιστοσύνη των οδηγών, των πολιτών και των πολιτικών ελίτ παραποιώντας τα γεγονότα. Θα έπρεπε να είχε δείξει περισσότερη λογική και να πιέσω για να σταματήσει αυτή η τρέλα. Τώρα είναι καθήκον μου να μιλήσω και να βοηθήσω κυβερνήσεις και βουλευτές να διορθώσουν κάποια από τα θεμελιώδη λάθη. Ηθικά, νιώθω ότι δεν υπάρχει άλλη επιλογή», είπε.
Ο Εμανουέλ Μακρόν
Ο Εμανουέλ Μακρόν (φωτο), υπουργός οικονομίας της χώρας εκείνη την περίοδο. Σύμφωνα με τα έγγραφα που έχουν διαρρεύσει ο νυν πρόεδρος της Γαλλίας υπήρξε ο δούρειος ίππος της Uber στη χώρα. Ο Μακρόν παρασκηνιακά έκανε κάθε προσπάθεια για να βοηθήσει την αμερικανική εταιρεία τεχνολογίας, όπως προκύπτει από τις διαρροές. Σε μία από αυτές, ο MacGann ζητά από τον Μακρόν βοήθεια, εν μέσω μίας επιδρομής διαμαρτυρόμενων οδηγών ταξί στα γραφεία της εταιρείας, ενώ σε μία άλλη διαμαρτύρεται έντονα για την απαγόρευση των υπηρεσιών της Uber στη Μασσαλία. Στα μηνύματα που ανταλλάχθηκαν ο Μακρόν υπόσχεται στον MacGann ότι θα εξετάσει «προσωπικά» το θέμα. «Σε αυτό το σημείο, ας παραμείνουμε ψύχραιμοι», τού ζητάει ο υπουργός. Ο MacGann χαρακτηρίζει στον Guardian τον Μακρόν ως «μια τεράστια ανάσα φρέσκου αέρα» για την εταιρεία και εξηγεί ότι υπήρξε «ο μόνος άνθρωπος που μας έδωσε την ευκαιρία να μιλήσουμε».Από το περιβάλλον του προέδρου της Γαλλίας, δεν έχει δοθεί καμία απάντηση αναφορικά με τις σχέσεις του με την Uber την επίμαχη περίοδο. Ωστόσο, εκπρόσωπος της προεδρίας δήλωσε ότι τα υπουργικά του καθήκοντα εκείνη την εποχή ήταν αυτά που «τον οδήγησαν φυσικά να έχει συναντήσεις και επικοινωνία με πολλές εταιρείες» που δραστηριοποιούνταν στον τομέα της παροχής υπηρεσιών.
Στην Ελλάδα
Τα έγγραφα καλύπτουν μία περίοδο που διαρκεί έως το 2017. Στην Ελλάδα ένα χρόνο αργότερα, το 2018, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και ο τότε υπουργός Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης έφερε στη Βουλή το νομοσχέδιο για τη ρύθμιση στις πλατφόρμες διαμεσολάβησης, όπως η Uber, με το οποίο είχε αντιταχθεί τότε σθεναρά η ΝΔ από τη θέση της αξιωματικής αντιπολίτευσης.Σε σημερινή του ανάρτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ο κ. Σπίρτζης σημειώνει ότι «παρά τις διεθνείς αποκαλύψεις για την εταιρεία Uber, που συγκλονίζουν Ευρώπη και Αμερική, στη χώρα μας, η ΝΔ και τα στελέχη της αλλά και πολλά συστημικά ΜΜΕ, που είχαν αναλάβει εργολαβικά την υπεράσπιση της, αλλά και την σπίλωση και κατασυκοφάντηση του ΣΥΡΙΖΑ, έχουν πιεί το αμίλητο νερό…
Πώς να μιλήσουν άλλωστε όταν, ως αξιωματική αντιπολίτευση η ΝΔ, κορυφαία στελέχη της και στρατευμένα ΜΜΕ, στήριξαν δημόσια την εταιρεία Uber και άλλες ηλεκτρονικές πλατφόρμες, λειτουργώντας με τον τρόπο ακριβώς, που αποκαλύπτεται από διεθνή μέσα;»
Ο τ. Υπουργός Μεταφορών, ο οποίος έκανε (προφανώς συνεργάτες του) το παρακάτω video, κάνει λόγο για «τη διαπλοκή πολιτικών σε όλη την Ευρώπη με την εταιρεία Uber και τους τρόπους που παρέμβαιναν, για τις αλλαγές στους Νόμους και την απορρύθμιση επαγγελμάτων, προς όφελος πολύ λίγων συγκεκριμένων εταιρειών».
Πηγές: oneman.gr,
ethnos.gr, Και δεύτερη σελίδα από το ethnos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου