Σύμφωνα με πληροφορίες στο πόρισμα της Επιτροπής Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων Οικογενειών αναφέρεται ότι στην εμπορική αμαξοστοιχία εντοπίστηκε η χημική ουσία «ξυλόλιο» η παρουσία της οποίας δεν δικαιολογείται σε καμία περίπτωση
• • •
Στο πλαίσιο αυτό, η δικαιοσύνη καλείται να διερευνήσει ακόμα μία κρίσιμη πτυχή της υπόθεσης, την προέλευση της ιδιαίτερα εύφλεκτης ουσίας που εντόπισαν οι αναλύσεις του Γενικού Χημείου του Κράτους (ΓΧΚ). Με άλλα λόγια, πώς βρέθηκε το ξυλόλιο στη λαμαρίνα της δεύτερης μηχανής της εμπορικής αμαξοστοιχίας.Στις εκθέσεις εξετάσεων δειγμάτων του ΓΧΚ, μεταξύ άλλων, περιγράφεται θεωρητικά η αποσύνθεση του ελαίου μετασχηματιστή όταν αυτό καίγεται ή εκτίθεται σε πολύ υψηλές θερμοκρασίες και αναφέρονται τα πιθανά προϊόντα αποσύνθεσης. Όμως, στην εξέταση δείγματος που έχει ληφθεί από την εξωτερική επιφάνεια μιας από τις ηλεκτρομηχανές της εμπορικής αμαξοστοιχίας, η έκθεση εντοπίζει την ύπαρξη ξυλολίου, μιας ουσίας που δεν δικαιολογείται, ούτε ως συστατικό αλλά ούτε και από τα πιθανά προϊόντα της καύσης του ελαίου των μετασχηματιστών.
Τα δείγματα που εξετάστηκαν από την αρμόδια δημόσια υπηρεσία ελήφθησαν στις 29/3, δηλαδή 29 μέρες μετά τη σύγκρουση. Σύμφωνα με τους ειδικούς, η δειγματοληψία θα έπρεπε να γίνει μέσα στις πρώτες 24 ώρες προκειμένου να εντοπιστούν ίχνη πτητικών ουσιών. Κάτι τέτοιο δεν συνέβη παρά μόνο με μεγάλη χρονική καθυστέρηση και μετά από αιτήματα των δικηγόρων των οικογενειών και των τεχνικών τους συμβούλων.
Τι είναι το ξυλόλιο
Πρόκειται για μια ουσία η οποία χρησιμοποιείται ως διαλύτης στη χημική βιομηχανία αλλά επειδή τα χαρακτηριστικά τουμοιάζουν με της βενζίνης χρησιμοποιείται και στη νοθεία καυσίμων!
Η νοθεία πραγματοποιείται με την ανάμειξη της LPR με απλή αμόλυβδη ή κάποιους αρωματικούς διαλύτες (όπως είναι το τολουόλιο, το ξυλόλιο, το βενζόλιο κτλ. που χρησιμοποιούνται στη χημική βιομηχανία).
Οι τελευταίοι, παρ’ ότι δεν πρόκειται να δημιουργήσουν πρόβλημα στα αυτοκίνητα των ανυποψίαστων οδηγών, είναι πολύ επικίνδυνοι για το περιβάλλον καθώς είναι καρκινογόνοι και επιβαρύνουν τη φωτοχημική ρύπανση, ενώ είναι και τοξικοί, σε περίπτωση, π.χ., που χυθεί βενζίνη πάνω στο δέρμα.
Η ύπαρξη του ξυλολίου δεν δικαιολογείται, ούτε ως συστατικό αλλά ούτε και από τα πιθανά προϊόντα της καύσης του ελαίου των μετασχηματιστώ
Βέβαια, προβληματισμό δημιουργεί το γεγονός πως τα δείγματα από την εμπορική αμαξοστοιχία λήφθηκαν στις 29 Μαρτίου, δηλαδή ένα μήνα μετά την τραγωδία που «πάγωσε» το πανελλήνιο. Η δειγματοληψία θα έπρεπε να έχει γίνει μέσα σε 24 ώρες από το δυστύχημα για να εντοπιστούν ίχνη πτητικών ουσιών.
Κάτι τέτοιο δεν συνέβη παρά μόνο με μεγάλη χρονική καθυστέρηση και μετά από αιτήματα των δικηγόρων των οικογενειών και των τεχνικών τους συμβούλων.
Αναπάντητα ερωτήματα
Σχεδόν πέντε μήνες μετά το δυστύχημα πολλά είναι τα ερωτήματα που έχουν μείνει αναπάντητα σχετικά με τον θάνατο δεκάδων επιβατών του τρένου.
Όπως προέκυψε από την έρευνα της Επιτροπής Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων Οικογενειών περίπου τα μισά θύματα βρέθηκαν απανθρακωμένα, ενώ μέχρι και σήμερα η Πυροσβεστική δεν έχει καταφέρει να εντοπίσει την καύσιμη ύλη που οδήγησε στην εκδήλωση της φωτιάς η ένταση της οποίας δεν ήταν φυσιολογική.
«Φως» στις συνθήκες που σημειώθηκε η τραγωδία αναμένεται να δώσουν οι μάρτυρες που κατάφεραν να βγουν ζωντανοί από τον εφιάλτη.
Μέχρι στιγμής, έχουν κατατεθεί δύο πορίσματα των κρατικών αρχών στον εφέτη ανακριτή ωστόσο, σύμφωνα με τους συγγενείς των θυμάτων δεν ασχολούνται καθόλου με τα θύματα και τους τραυματίες, σαν να είναι αυτονόητη η αιτία θανάτου.
Παράλληλα, αμφισβητούν πλέον ξεκάθαρα την προβαλλόμενη εξήγηση για την πρόκληση της φωτιάς που ρίχνει όλη την ευθύνη στα έλαια των μετασχηματιστών της ηλεκτρομηχανής.
Πιο συγκεκριμένα, στο τελευταίο πόρισμα των δικαστικών πραγματογνωμόνων αναφέρεται ότι η πυρκαγιά οφείλεται κυρίως στην ύπαρξη καύσιμης ύλης, δηλαδή στα υλικά κατασκευής των βαγονιών (υφασμάτινα καθίσματα, ξύλινη επένδυση στα πλαϊνά και στο πάτωμα, αφρολέξ καθισμάτων, πολυεστερικές κουρτίνες), που βρέθηκαν κοντά και πάνω από τον καιόμενο μετασχηματιστή ισχύος της ηλεκτράμαξας της επιβατικής αμαξοστοιχίας IC62.
Αν ισχύει αυτή η θεωρία βασικό ερώτημα παραμένει αν έχει κάνει κάποια ενέργεια ο ΟΣΕ ή η Hellenic Train για να μειώσει τον κίνδυνο παρόμοιου περιστατικού σε δρομολόγιο που γίνεται με ίδιου τύπου ηλεκτρομηχανή.
Οι φωτογραφίες που κόβουν την ανάσα
Την ίδια στιγμή, στο φως έρχονται νέες φωτογραφίες από τα δύο τρένα μετά την μοιραία σύγκρουση. Το οπτικό υλικό που είναι όλες οι φωτογραφίς του κειμένου, σύμφωνα με το zougla.gr, περιλαμβάνεται στην συμπληρωματική αυτοψία της πυροσβεστικής που διενεργήθηκε με εντολή του Εφέτη Ανακριτή Λάρισας.
Σε αυτές φαίνεται πως τα δύο τρένα δεν έχουν απλά καταστραφεί έχουν διαλυθεί σε ακραίο βαθμό, έχουν παραμορφωθεί.
Η σύγκρουση και η πυρκαγιά
Στην αυτοψία περιγράφεται με μεγάλη λεπτομέρεια η στιγμή της σύγκρουσης των δύο τρένων.
Η χρονική στιγμή της σύγκρουσης είναι η 23:18:28 με τις κάμερες να «κλειδώνουν» μία λάμψη μέσα στη νύχτα όπως επίσης και την πρώτη εκδήλωση ισχυρού ηλεκτρικού τόξου. Σύμφωνα με την αυτοψία, είναι ορατή η εκτίναξη τεμαχίων ύλης από τη σφοδρότητα της σύγκρουσης, καθώς εκείνη συνεχίζεται από την υπάρχουσα ορμή των αμαξοστοιχιών. Αμέσως μετά ακολουθεί ένα 2ο μεγαλύτερης ισχύος ηλεκτρικό τόξο, ενώ η σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών συνεχίζεται. Η λάμψη είναι μεγαλύτερη σε σχέση με την πρώτη. Στην αυτοψία αναφέρεται ότι όλα έγιναν μόλις σε ένα δευτερόλεπτο.
«Εντός του ίδιου δευτερολέπτου μετά την εμφάνιση της 2ης ισχυρής ηλεκτρικής εκκένωσης εμφανίζεται η πρώτη εστία εκδήλωσης πυρκαγιάς η οποία αμέσως μετά και εντός millisecond αυξάνει την έντασή της με αποτέλεσμα να ακολουθεί μία ακαριαία βίαιη ανάφλεξη της περιοχής συγκρούσεως, η οποία οδηγεί σε μεγάλης έκτασης πυρκαγιά και εκτοξεύσεις φλεγόμενων τεμαχίων ύλης από την σύγκρουση».
Η πυρκαγιά σύμφωνα με την αυτοψία «οφείλεται στη διαφυγή και ανάφλεξη των σιλικονούχων ελαίων ψύξεως των τριών μετασχηματιστών των ηλεκτραμαξών στον ατμοσφαιρικό αέρα λόγω διαρρήξεως των δεξαμενών τους κατά τη σύγκρουση. Η συνολική ποσότητα του σιλικονούχου ελαίου ήταν 7200 Kg δηλαδή από 2.400 kg σε κάθε μετασχηματιστή».
Οι ειδικοί αναφέρουν ότι η μεγιστοποίηση της πυρκαγιάς τροφοδοτήθηκε από τις εκτοξευόμενες ποσότητες ελαίου.
Η σύγκρουση των δύο τρένων συνεχιζόταν μέχρι την πλήρη ακινητοποίηση τους όπου είναι ορατά από τις κάμερες τα εκτινασσόμενα φλεγόμενα συντρίμμια.
Οι πυροσβέστες επιπλέον συμπεραίνουν ότι η εξασθένηση της πυρκαγιάς, επήλθε όταν η ποσότητα του ελαίου ψύξεως των μετασχηματιστών είχε πλέον καεί και δεν μπορούσε να τροφοδοτήσει και να συντηρήσει την προκληθείσα πυρκαγιά, καίγοντας τα στοιχεία που είχε επηρεάσει (μηχανές, κυλικείο, βαγόνια 1ης και 2η θέσης με τα υλικά αυτών).
Η πυρκαγιά μετά την βίαιη ανάφλεξη, περιορίζεται σε δύο χώρους:i)
άνωθεν της σιδηροδρομικής γραμμής (σημείο στο οποίο βρέθηκαν οι δύο
ηλεκτράμαξες της εμπορικής αμαξοστοιχίας
με τους μετασχηματιστές τους
διερρηγμένους).
i) Στο πρανές της σιδηροδρομικής γραμμής όπου η ηλεκτράμαξα της επιβατικής μαζί με τον φλεγόμενο μετασχηματιστή της κατέληξε. Πάνω και δίπλα από αυτή κατέληξαν και τα συντρίμμια των βαγονιών 1 της πρώτης θέσης και του κυλικείου, όπως επίσης και το βαγόνι 2 (πρώτο της δεύτερης θέσης), τα οποία λόγω των υλικών κατασκευής τους (υφασμάτινα καθίσματα, ξύλινη επένδυση, αφρολέξ καθισμάτων, πολυεστερικές κουρτίνες, πλαστικά κ.ά.) ξεκίνησαν να καίγονται, προκαλώντας πυρκαγιά στο εσωτερικό των βαγονιών.
H συμπληρωματική αυτοψία της Πυροσβεστικής, την οποία δημοσίευσε το zougla.gr:
Αναδημοσίευση: newsbreak.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου