Ο πληθωρισμός και οι συνεχείς ανατιμήσεις που ανεβάζουν το κόστος αγαθών και υπηρεσιών, ναρκοθετούν τώρα την πορεία και τι προοπτικές του ελληνικού τουρισμού: Η Ελλάδα γίνεται “ακριβή” χώρα για τα εκατομμύρια Ευρωπαίους τουρίστες που σχεδιάζουν διακοπές στη Μεσόγειο, επιλέγοντας τόπο με βασικό κριτήριο τη συνολική δαπάνη διαμονής.
• • •
Την ώρα που ο τουριστικός κλάδος αναγορεύεται σε βασικό μοχλό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας και οι διεθνείς οίκοι βασίζουν τις αισιόδοξες προβλέψεις του στις αναμενόμενες επιδόσεις του, στον ορίζοντα εμφανίζονται τα πρώτα “μαύρα σύννεφα”: Ενας μεγάλος αριθμός Ευρωπa;iων που είχαν πρώτη επιλογή διακοπών την Ελλάδα, στρέφονται προς την Τουρκία, όπου το κόστος διαμονής είναι πολύ χαμηλότερο και τα προσφερόμενα τουριστικά πάκετα αρκετά φθηνότερα.
Τα ανησυχητικά νέα έρχονται από τη Γερμανία: Σύμφωνα με στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ (Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων), ο αριθμός θέσεων σε αεροπορικές πτήσεις από τη Γερμανία προς την Ελλάδα ήταν μειωμένος κατά 6,7% τον Απρίλιο (σε σχέση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα). Μειώθηκε περαιτέρω κατά 12% τον Μάιο και οι προγραμματισμένες θέσεις είναι ακόμη περισσότερο μειωμένες για τον Ιούνιο.
Ανάλογες μειώσεις παρατηρούνται και στις πτήσεις από άλλες χώρες της κεντρικής και κεντροανατολικής Ευρώπης, για τις οποίες δεν υπάρχουν μέχρι στιγμής επίσημα διαθέσιμα στοιχεία.
Υψηλότερο κόστος
Παράγοντες του κλάδου εκτιμούν ότι αυτή η αρνητική εξέλιξη οφείλεται πρωτίστως στο αυξημένο λόγω πληθωρισμού κόστος διακοπών στην Ελλάδα, που περιλαμβάνει δαπάνες διαμονής (ξενοδοχεία, Airbnb), εστίασης και μετακινήσεων (εισιτήρια πλοίων, εσωτερικών αεροπορικών γραμμών κλπ)
Όπως επισημαίνουν, οι τιμές των τουριστικών πακέτων που προσφέρονται στις χώρες της κεντρικής και βόρειας-δυτικής Ευρώπης για την Ελλάδα, είναι 8-15% υψηλότερες από πέρυσι.
Μετά από σκληρές διαπραγματεύσεις με τους μεγάλους tour operators οι ελληνικές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις πέτυχαν σημαντικές αυξήσεις της τάξεως του 10%. Οι αυξήσεις είναι μεγαλύτερες στις τιμές των πακέτων all inclusive, όπου ενσωματώνεται και το αυξημένο κόστος εστίασης.
Η Τουρκία έχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα
Γίνεται λοιπόν ιδιαίτερα ελκυστική για τους Ευρωπαίους
τουρίστες – και άκρως ανταγωνιστική για τον ελληνικό τουρισμό – η γειτονική Τουρκία.
Τα πάντα εκεί είναι αρκετά φθηνότερα – από τα ξενοδοχεία και τα
εστιατόρια, μέχρι τις οργανωμένες πλαζ και τα μουσεία. Γίνονται μάλιστα συνεχώς
όλο και πιο φθηνά, καθώς η ισοτιμία της τουρκικής λίρας βυθίζεται σε
νέα ιστορικά χαμηλά.
Η γερμανική Ομοσπονδιακή Στατιστική Υπηρεσία έχει υπολογίσει ότι για
τον Γερμανό που κάνει διακοπές στο εξωτερικό, το κόστος διαμονής
(ξενοδοχεία και φαγητό) στην Ελλάδα είναι περίπου 4% χαμηλότερο απ' ό,τι στην
Ισπανία. Ομως σε σχέση με την Τουρκία η Ελλάδα είναι περίπου 34%
ακριβότερη!
Την Τουρκία ανταγωνίζεται σε “φτήνεια” μόνον η Αλβανία, η οποία προσελκύει συνεχώς αυξανόμενο αριθμό τουριστών από την Ιταλία.
Πάντως, παρά τα αρνητικά στοιχεία για τις κρατήσεις θέσεων σε αεροπορικά ταξίδια προς την Ελλάδα και τις σε βάρος μας συγκρίσεις ως προς το κόστος, τα μηνύματα δεν είναι ακόμη ανησυχητικά για τον ελληνικό τουρισμό, ο οποίος θα εμφανίσει υψηλές επιδόσεις. Μπορεί όμως να γίνουν προς το τέλος της σεζόν και την επόμενη χρονια.
Η Αλβανία λάμπει στο παγκόσμιο τουριστικό στερέωμα
Η
Αλβανία αποτελεί παράδειγμα για το πώς ένας λιγότερο γνωστός προορισμός με την
κατάλληλη τουριστική στρατηγική και μάρκετινγκ προορισμού μπορεί να λάμψει στο
παγκόσμιο τουριστικό στερέωμα, επισημαίνει η ForwardKeys (εταιρεία παρακολουθεί
τα δεδομένα των αεροπορικών εισιτηρίων που καλύπτουν τον κόσμο, από online
κρατήσεις μέχρι ταξιδιωτικά γραφεία και αεροπορικές εταιρείες.) σε ανάλυση της
εν λόγω αγοράς.
Τα ταξίδια και ο τουρισμός είναι ανάμεσα στους πιο σημαντικούς κλάδους της Αλβανικής οικονομίας, τόσο σε εισπρακτικό όσο και σε επίπεδο απασχόλησης. Το 2019, ο κλάδος είχε συμβολή 3,43 εκατ. δολαρίων στην οικονομία της χώρας, αντίστοιχη με το 20,3% του ΑΕΠ της Αλβανίας, τοποθετώντας τον σε έναν από τους σημαντικότερους παράγοντες οικονομικής ανάπτυξης της χώρας.
Τα τελευταία χρόνια, η Αλβανία διεκδικεί τη θέση της στον ανταγωνισμό της Μεσογείου, βελτιώνοντας τις τουριστικές της υποδομές και τη συνδεσιμότητά της αλλά και αναβαθμίζοντας τις προσπάθειές της σε επίπεδο marketing προκειμένου να προσελκύσει μεγαλύτερη προσοχή στα τουριστικά της προϊόντα.
Η στρατηγική αυτή αποδείχθηκε επιτυχημένη, καθώς μέχρι την έναρξη της πανδημίας, ο αριθμός επισκεπτών αυξανόταν με ραγδαίους ρυθμούς, επάνω από τον παγκόσμιο μέσο όρο. Το 2022 η τάση αυτή επανήλθε στα επίπεδα του 2019 και η Αλβανία σημείωσε +5% στις αφίξεις, ενώ κατάφερε να κεφαλαιοποιήσει και την αυξημένη ζήτηση μετά την πανδημία για εναλλακτικούς, πιο μοναχικούς προορισμούς παραλίας.
Παράλληλα, άνοιξε τη διασυνδεσιμότητά της με βασικές ευρωπαϊκές αγορές, μέσω low cost αεροπορικών εταιριών, και είναι από τους λίγους προορισμούς της Ευρώπης με διψήφια αύξηση χωρητικότητας θέσεων από το εξωτερικό έναντι του 2019.
Μάλιστα, η αύξηση των αφίξεων μετά την πανδημία οφείλεται σε πολλές διαφορετικές αγορές, όπως το Ην. Βασίλειο, η Γερμανία, η Ιταλία και η Γαλλία καθώς και οι ΗΠΑ και η Μ. Ανατολή.
Η Αλβανία, η οποία διαθέτει κάστρα, αρχαιολογικούς χώρους και καθαρές παραλίες, έχει πολλά να προσφέρει σε μια μεγάλη γκάμα ταξιδιωτών, ωστόσο ποτέ δεν είχε υψηλή θέση στον διεθνή τουριστικό χάρτη, καθώς η Ελλάδα και άλλοι ανταγωνιστές της όπως η Κροατία συγκέντρωναν μεγάλα μεγέθη τουριστών.
Αναδημοσίευση: sofokleousin.gr και tornosnews.gr
Πηγή: tourismtoday.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου