Έξω από το «Ολντ Τράφορντ» υπάρχει πάντα το ρολόι που δείχνει σταματημένο τον χρόνο στις 3:04.
Ήταν η ώρα που συνετρίβη το αεροπλάνο που μετέφερε την αποστολή της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, κατά την απογείωσή του από το αεροδρόμιο Ριμ του Μονάχου.
• • •
Στις 6 Φεβρουαρίου 1958 ένα αεροπλάνο, που μετέφερε πίσω στην πατρίδα την αποστολή της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, συνετρίβη κατά την απογείωσή του από το αεροδρόμιο Ριμ του Μονάχου, με συνέπεια να χάσουν τη ζωή τους 23 από τους 43 επιβαίνοντες. Η πτήση τσάρτερ της «British Airways» προερχόταν από το Βελιγράδι, όπου οι «μπέμπηδες» του Ματ Μπάσμπι είχαν αποσπάσει ισοπαλία 3-3 από τον Ερυθρό Αστέρα και είχαν προκριθεί στην επόμενη φάση του Κυπέλλου Πρωταθλητριών Ευρώπης. Η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, με τα «μωρά» του προπονητή Ματ Μπάσμπι, ήταν η πιο ταλαντούχα ομάδα της εποχής της.
Μετά τον αγώνα της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ με τον Ερυθρό Αστέρα, οι παίκτες ξενύχτησαν, επειδή ήταν καλεσμένοι σε πάρτι.
Το πρωί η αποστολή ετοιμάστηκε να αναχωρήσει από το ξενοδοχείο, αλλά καθυστέρησε, επειδή ο ποδοσφαιριστής Τζον Μπέρι δεν έβρισκε το διαβατήριό του.
Η πτήση της Γιουνάιτεντ από το Βελιγράδι προς το Μάντσεστερ δεν θα γινόταν απευθείας, αλλά με ενδιάμεσο σταθμό το Μόναχο, όπου θα γινόταν ο ανεφοδιασμός σε καύσιμα.
Στον εναέριο χώρο της Γερμανίας, οι καιρικές συνθήκες άλλαξαν δραματικά. Ο διάδρομος του αεροδρομίου του Μονάχου είχε ήδη σκεπαστεί από χιόνι. Μόλις το αεροπλάνο προσγειώθηκε, ανακοινώθηκε στους επιβάτες ότι θα έπρεπε να αποβιβαστούν, γιατί θα χρειάζονταν περίπου 40 λεπτά για τον ανεφοδιασμό του αεροπλάνου.
Στις 2.19 ο πύργος ελέγχου έδωσε άδεια για την απογείωση. Οι επιβάτες φοβήθηκαν αρκετά όταν άκουσαν θόρυβο στις μηχανές την ώρα της τροχοδρόμησης.
Ακολούθησε ένα φρενάρισμα και το αεροπλάνο σταμάτησε στη μέση του διαδρόμου.
Στις 2.34 οι πιλότοι ετοιμάστηκαν για μία δεύτερη προσπάθεια απογείωσης, αλλά και πάλι το αεροπλάνο σταμάτησε στη μέση του διαδρόμου, επειδή ο θόρυβος στις μηχανές εξακολουθούσε να ακούγεται έντονα. Ένας συνοδός από το πλήρωμα είπε στους επιβάτες ότι υπάρχει ένα μικρό, αλλά όχι ανησυχητικό πρόβλημα, που θα χρειαζόταν λίγη ώρα για να διορθωθεί και τους κάλεσε να αποβιβαστούν και πάλι. Οι ποδοσφαιριστές και οι υπόλοιποι επιβάτες ήταν πλέον πολύ ανήσυχοι.
Η πτήση καθυστερούσε να αναχωρήσει, αυτή τη φορά γιατί ένας από τους δημοσιογράφους τηλεφωνούσε στην εφημερίδα, να ενημερώσει για τα προβλήματα της πτήσης.
Στις 2.56 ο κυβερνήτης πήρε νέα άδεια απογείωσης από τον
πύργο ελέγχου. Στις 3.02, άρχισε η διαδικασία απογείωσης. Το αεροπλάνο, αντί να
αυξάνει την ταχύτητά του, τη μείωνε.
Ο διάδρομος τελείωνε. Το αεροπλάνο έπεσε με δύναμη στον φράκτη. Βγήκε στον
δρόμο έξω από το αεροδρόμιο και συνετρίβη σε ένα σπίτι.
Η Άννα Γουίνκλερ με τα τρία της παιδιά, που βρίσκονταν στην οικία, κατόρθωσαν να βγουν ζωντανοί.
Το αεροπλάνο συνέχισε την τρελή του πορεία και σάρωνε τα πάντα στην κατοικημένη περιοχή.
Έπεσε πάνω σε ένα ξύλινο υπόστεγο, όπου βρισκόταν ένα βυτίο με καύσιμα, προκαλώντας μια τεράστια έκρηξη.
Τα συνεργεία διάσωσης ανέσυραν νεκρούς 7 ποδοσφαιριστές (Τζεφ Μπεντ, Ρότζερ Μπερν, Έντι Κόλμαν, Μαρκ Τζόουνς, Ντέιβιντ Πεγκ, Τόμι Τέιλορ και Λίαμ Γουίλαν), 7 δημοσιογράφους, 4 στελέχη της ομάδας, 2 μέλη του πληρώματος και 2 φιλάθλους. Ο σπουδαίος ποδοσφαιριστής Ντάνκαν Έντουαρντς πέθανε λίγες μέρες αργότερα από τα βαριά τραύματά του σε νοσοκομείο του Μονάχου.Ο Μπόμπι Τσάρλτον με τον συμπαίκτη του Ντένις Βάιολετ, σώθηκαν από καθαρή τύχη. Κάθισαν στο μπροστινό μέρος του αεροπλάνου, αλλάζοντας θέσεις με τους Τόμι Τέιλορ και Ντέιβ Πεγκ, οι οποίοι μετακινήθηκαν στο πίσω μέρος του αεροπλάνου, επειδή πίστεψαν ότι εκεί θα ήταν περισσότερο ασφαλείς.
Οι γερμανικές αρχές κατηγόρησαν τον πιλότο Τζέιμς Θέιν
ως υπαίτιο του δυστυχήματος, επειδή δεν ολοκλήρωσε τη διαδικασία αποπαγοποίησης
των φτερών του αεροπλάνου. Η «British Airways» τον απέλυσε αμέσως και
χρειάστηκαν 10 χρόνια δικαστικών αγώνων για να απαλλαγεί από κάθε κατηγορία.
Όμως ο Θέιν είχε εγκαταλείψει τους ουρανούς και ασχολούταν με κάτι πιο
γήινο, την εκτροφή πουλερικών.
Η είδηση «πάγωσε» τον φίλαθλο κόσμο, όχι μόνο στο νησί. Η νεανική και ταλαντούχα ομάδα της Μάντσεστερ, εξ ου και το προσωνύμιο «μπέμπηδες», βρέθηκε ξαφνικά χωρίς 8 επίλεκτα στελέχη της στο πιο ανταγωνιστικό πρωτάθλημα του κόσμου.
Το μέλλον της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ μετά το δυστύχημα φάνταζε δυσοίωνο, χωρίς 10 πρωτοκλασάτους ποδοσφαιριστές της (εκτός από τους 8 νεκρούς, 2 ακόμη αποσύρθηκαν από την ενεργό δράση λόγω των σοβαρών τραυμάτων τους) και με τον Μπάσμπι στο νοσοκομείο βαριά τραυματισμένο. Όμως οι εναπομείναντες παίκτες, μαζί με αρκετούς εφήβους, έδειξαν χαρακτήρα και κατόρθωσαν να φτάσουν ως τον τελικό του Κυπέλλου Αγγλίας, όπου έχασαν με 2-0 από την Μπόλτον.
Ο προπονητής της ομάδας, Ματ Μπάσμπι, που εν τω
μεταξύ είχε αναρρώσει από τα σοβαρά τραύματά του, ξεκίνησε την επόμενη
αγωνιστική περίοδο (1958-59) τη δημιουργία μιας νέας γενιάς «μπέμπηδων». Το
1967 η ομάδα αυτή, με επικεφαλής τους διασωθέντες από το δυστύχημα Μπόμπι
Τσάρλτον και Μπιλ Φόουκς, αλλά και τον νεαρό Τζορτζ Μπεστ,
κατέκτησε το πρώτο Κύπελλο Πρωταθλητριών για την Αγγλία, συντρίβοντας την Μπενφίκα
με 4-1. Η αεροπορική τραγωδία του Μονάχου, όπως έμεινε στην ιστορία,
βοήθησε να καλλιεργηθεί ο μύθος της ομάδας και σήμερα η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ
είναι μία από τις δημοφιλέστερες ποδοσφαιρικές ομάδες του πλανήτη.
Αναδημοσίευση: mixanitouxronou.gr και fosonline.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου