Τετάρτη, 8 Μαρτίου 2017

Φόρουμ Δελφών: Πολιτικοί και μιντιάρχες μίλησαν
για τις αιτίες της κρίσης στα Μέσα Ενημέρωσης



Στις αιτίες που άλλαξαν τα δεδομένα στον χώρο των Media στην Ελλάδα, αναφέρθηκαν πολιτικοί και μιντιάρχες  που πήραν μέρος στο πάνελ στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών που διεξήχθη το τριήμερο 2 – 5 Μαρτίου.
Σ’ αυτό απ' όλα όσα αυζητήθικαν, το μόνο που μάθαμε είναι ένα μέρος της τοποθέτησης του κ. Ξυδάκη. Κι αυτό γιατί είπε κάποια πράγματα κατά της ΕΡΤ. Λίγο άδικα, κατά τη γνώμη μου, αλλά ήταν η αφορμή να ψάξω να δω το τι ακριβώς ειπώθηκε στους Δελφούς.

Βρήκα και το παρακάτω κείμενο, που αναφέρει τους εισηγητές αλλά και κάποια σημεία των ομιλιών τους.

Έχω την αίσθηση πάντως πως ο κ. Ξυδάκης είπε ότι είπε για την ΕΡΤ, για να ψάξει ο κόσμος να βρει πράγματα για το κομμάτι αυτό του Forum. Αφού ήταν σίγουρος πως τα ΜΜΕ θα ασχολούνταν μόνο μ’ αυτό κι όχι με όλα τα’ άλλα που ειπώθηκαν μια που στρεφόταν κατά των ιδίων (των ΜΜΕ),

Δείτε κι εσείς τι ειπώθηκε στου Δελφούς
* * * 
Ο πρώην υπουργός του ΣΥΡΙΖΑ και νυν κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος Νίκος Ξυδάκης σε παρέμβασή του, είπε, ότι  υπήρχαν πρόδρομα συμπτώματα που θα έπρεπε να είχαν οσμιστεί οι επιχειρήσεις του κλάδου. Ξεχωρίζει η επανάσταση στα κοινωνικά δίκτυα και ο τρόπος διάχυσης της ενημέρωσης με χαρακτηριστικό το γεγονός ότι ακόμα και ο Πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τράμπ κάνει χρήση ο ίδιος του λογαριασμού του στο Twitter.
Από τη δεκαετία του 1980 έγινε υπέρ- επέκταση των Media στην Ελλάδα και σε συνδυασμό με την εμφάνιση των εντύπων Life Style επήλθε, όπως είπε, η ηθική εξαθλίωση του κλάδου.
Ο κ. Ξυδάκης στηλίτευσε το γεγονός ότι επιχειρήσεις των Media εισήλθαν στο χρηματιστήριο, ενώ δεν είχαν τα εχέγγυα να το κάνουν. Μάλιστα έκανε λόγο και για ευθύνες των χρηματοπιστωτικών οργανισμών για το πώς επέτρεψαν πτωχευμένες εταιρείες να αντλήσουν κεφάλαια μέσω της χρηματαγοράς.
Οι περισσότερες εφημερίδες τώρα μιμούνται τα περιοδικά Life Style και τη λογική της κλειδαρότρυπας και έχουμε φαινόμενα σοβαρών εφημερίδων να ακολουθούν αυτήν τη λογική. «Μολύνθηκε το Βήμα, μολύνθηκε η Καθημερινή και φτιάχτηκε το Πρώτο Θέμα», υπογράμμισε ο κ. Ξυδάκης.
Πλέον οι περισσότεροι δημοσιογράφοι είναι αιχμάλωτοι στην ανάγκη και την ανεργία και οι περισσότεροι πολίτες δεν δίνουν σημασία στις παραδοσιακές εφημερίδες αλλά σε ό,τι ποστάρεται στον τοίχο τους μέσω των κοινωνικών δικτύων, δήλωσε με νόημα.
Χαρακτήρσε την κρατική τηλεόραση  «τραγική» και «τριτοκοσμική».«Η ΕΡΤ είναι τραγική όπως είναι, είναι τριτοκοσμική αυτή τη στιγμή και γενικά δεν υπάρχει κανένας τηλεοπτικός σταθμός που να κάνει πρωτογενή έρευνα, δεν υπάρχει καμία εφημερίδα που να κάνει σοβαρή αρθρογραφία» ανέφερε χαρακτηριστικά γενικεύοντας ακόμα περισσότερο με το να αποκαλέσει το σύνολο των δημοσιογράφων «εξευτελισμένους και μισογύνηδες».
Ο Θεοχάρης Φιλιππόπουλος των Αττικών Εκδόσεων αναφέρθηκε στην οικονομική κρίση, που όπως είπε, έπαιξε καθοριστικό ρόλο για την κατάσταση στο Mega, ωστόσο επισήμανε, δεν πρέπει να διαφεύγει το γεγονός ότι με πολύ μεγάλη ευκολία, οι εταιρείες των Media, είχαν πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό, στην κρατική διαφήμιση. Αυτό σύμφωνα με τον κ. Φιλιππόπουλο, οδήγησε όλα τα μεγάλα συγκροτήματα να μετατραπούν σε «δεινόσαυρους», καθώς δεν είχαν επιχειρηματικό μοντέλο, δεν είχαν σκοπό το κέρδος, όπως έχουν όλες οι μεγάλες εταιρίες στον πλανήτη.
«Για αυτό τον λόγο ξεφούσκωσαν, εάν είχαν επιχειρηματικό μοντέλο, θα είχαν διαγνώσει την κρίση και θα δρούσαν ανάλογα», συμπλήρωσε. Εστιάζοντας στην κατάσταση στον ΔΟΛ ο κ. Φιλιππόπουλος τόνισε ότι ο επενδυτής που θα εισέλθει στη συγκεκριμένη εταιρία δύο πράγματα μπορεί να κάνει: ή θα χρησιμοποιήσει τον ΔΟΛ για να εξυπηρετήσει άλλα συμφέροντα ή θα τον εξυγιάνει. Το ιδανικό θα ήταν να εξυγιανθεί ο ΔΟΛ αλλά με τις σημερινές συνθήκες είναι αδύνατον, επισήμανε ο κ. Φιλιππόπουλος.
Σε ό,τι αφορά την πρόθεση του ομίλου να εισέλθει στο μετοχικό κεφάλαιο της Τηλέτυπος που έχει το Mega Channel, ο κ. Φιλιππόπουλος τόνισε ότι το ενδιαφέρον που ήδη έχει εκδηλωθεί συνεχίζεται να υφίσταται, αλλά όπως τόνισε, δεν είναι στα χέρια του να ευοδωθεί.
Σε έναν διαχωρισμό πληροφόρησης και ενημέρωσης προχώρησε κατά την εναρκτήρια ομιλία της η Μαριέττα Γιαννάκου, πρώην υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, εφιστώντας την προσοχή στην έλλειψη υπευθυνότητας που παρατηρείται ανά τακτά χρονικά διαστήματα κατά την διάχυση της πληροφορίας.
Παράλληλα υπογράμμισε πως η ισχύς των μέσων μαζικής ενημέρωσης μπορεί να είναι μεγάλη μέσα στη δημοκρατία, μπορεί όμως να γίνει υπερβολικά μεγάλη όταν δεν λειτουργεί με βάση έναν κώδικα δεοντολογίας».
Χαρακτηρίζοντας τα μέσα ενημέρωσης ως αυτόνομα που δεν λογοδοτούν στο κοινό, σε αντίθεση με τους πολιτικούς οι οποίοι κρίνονται κι εκλέγονται κάθε τέσσερα χρόνια, η κ. Γιαννάκου χαρακτήρισε εξέχουσας σημασίας την οργάνωσή τους και απευκτέα συνθήκη τη συγκέντρωση της εξουσίας τους σε λίγους.
«Χαοτική» χαρακτήρισε από πλευράς του την κατάσταση των ΜΜΕ ο Ροδόλφος Μορώνης, αντιπρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης, τονίζοντας πως τα παραδοσιακά μοντέλα καταρρέουν και υπάρχει επιτακτική ανάγκη για αναζήτηση νέων.
Σε αντίθεση με τον παραδοσιακό τους ρόλο που ήταν να διασφαλίζουν ότι οι κυβερνήσεις λογοδοτούν ο κ. Μορώνης προσέθεσε πως «η τέταρτη εξουσία πληρώνει το γεγονός πως κατάπιε τις άλλες τρεις είτε γιατί τις υπονόμευε ακούσια κι εκούσια είτε γιατί εκείνες στάθηκαν ανίκανες να αντιδράσουν».
Παράλληλα έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για τη δυσκολία επιβίωσης της δημοσιογραφίας σε μια αγορά που έχει επενδύσει στον εντυπωσιασμό και υπογράμμισε πως είναι απαραίτητο να σφυρηλατηθεί εκ νέου η εμπιστοσύνη μεταξύ δημοσιογράφων και κοινού.
Ιστορική αναδρομή από την εποχή των σταυροφόρων και τα ταχυδρομικά περιστέρια μέχρι σήμερα επιχείρησε από πλευράς του ο Θοδωρής Ρουσσόπουλος, κυβερνητικός εκπρόσωπος την περίοδο 2004- 2008, σε μια προσπάθεια να εξηγήσει το πώς κανείς προστατεύει αλλά και προστατεύεται από την τέταρτη εξουσία.
«Η προστασία της τέταρτης εξουσίας είναι πρώτα από όλα υπόθεση της ίδιας και της σημασίας που δίνει στο λειτούργημά της» κατέληξε ο κ. Ρουσσόπουλος.
Την αλλαγή του σκηνικού όχι μόνο στον παραδοσιακό αλλά και στον ηλεκτρονικό τύπο επιχείρησε να περιγράψει ο Δημήτρης Μάρης, πρόεδρος της Ένωσης Εκδοτών Διαδικτύου και πρόεδρος του ομίλου 24Media Group τονίζοντας πως η Ελλάδα χρειάζεται μέσα οικονομικά και λειτουργικά αυτοτελή και ανεξάρτητα, μοντέρνα, προσαρμοσμένα στις σύγχρονες ανάγκες».
Ο πρόεδρος της ΕΝΕΔ τόνισε πως πλέον το περιεχόμενο καθορίζεται από την τεχνολογία που θα χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή και διάδοσή του σε μια προσπάθεια να δώσει τον ορισμό του τεχνολογικού ντετερμινισμού.
«Τα μέσα ενημέρωσης αποτελούν έναν πυλώνα εξουσίας ο οποίος μπορεί να απειλήσει την ισορροπία του πολιτικού συστήματος από την υπερσυγκέντρωση, γι’ αυτό και ζητούμενο είναι η αποτροπή των ολιγοπωλίων» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Πάνος Πολυζωίδης, σύμβουλος του SKAI Group, κατηγορώντας την κυβέρνηση για προσπάθεια δημιουργίας ολιγοπωλίων μέσω του πρόσφατου αποτυχημένου διαγωνισμού των τηλεοπτικών αδειών.
Τα «αξιώματα» με βάση τα οποία λειτουργούν οι NYT ανέλυσε από πλευράς του ο Αχχιλέας Τσάλτας, αντιπρόεδρος των New York Times Conferences, χαρακτηρίζοντας ως «άγιο δισκοπότηρο» την ποιότητα της ενημέρωσης.
Η διασφάλιση της ποιότητας βέβαια, όπως σημείωσε, επιτυγχάνεται με την ουδετερότητα, το σωστό επιχειρηματικό μοντέλο, τον διαχωρισμό της ενημέρωσης από την αρθρογραφία και την ανεξάρτητη λειτουργία των δημοσιογραφικών οργανισμών ακόμα κι από τους επιχειρηματίες εκδότες τους.
Παράλληλα αναφέρθηκε στην μάχη των νέων και των παραδοσιακών μέσων ενημέρωσης υπογραμμίζοντας πως δεν πρέπει να δαιμονοποιήσουμε αλλά να αγκαλιάσουμε τα social media ώστε να βρεθεί η χρυσή ισορροπία μεταξύ τους.
Στην ανάγκη αλλαγής του επιχειρηματικού μοντέλου στάθηκε ο Δημήτρης Ξενάκης, ιδρυτής του Inside Story, σημειώνοντας πως ο λόγος της παρακμής τους είναι η ανεξαρτητοποίησή τους από τον αναγνώστη και η εξάρτησή τους από τον διαφημιζόμενο.


Αναδημοσίευση: bankwars.gr