Τρίτη, 22 Σεπτεμβρίου 2015

Σκάνδαλο δισεκατομμυρίων στη Volkswagen
ταρακουνά συθέμελα τη Γερμανία



Μεγάλο σκάνδαλο συγκλονίζει την αγορά του αυτοκινήτου στις ΗΠΑ. Και ποιοι το έχουν δημιουργήσει; Μα φυσικά οι Γερμανοί. Το θέμα είναι πως η υπόθεση αγγίζει και την Ευρωπϊκή αγορά. Ίσως και την Ελληνική
* * *
Αντιμέτωπος με πρόστιμα δισεκατομμυρίων είναι πλέον ο γερμανικός κολοσσός της Volkswagen, έπειτα από την αποκάλυψη πως παραποιούσε τα στοιχεία των μετρήσεων για τις εκπομπές ρύπων πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων, εξαπατώντας τις περιβαλλοντικές αρχές των ΗΠΑ.
Το σκάνδαλο ξέσπασε αφού η αμερικανική αρχή περιβαλλοντικής προστασίας ανακοίνωσε την Παρασκευή ότι η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία είχε χρησιμοποιήσει λογισμικό για πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα που παραποιούσε τις μετρήσεις για τις εκπομπές ρύπων.
Η αποκάλυψη και η παραδοχή
Η Volkswagen παραδέχθηκε ότι εφάρμοζε λογισμικό στα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα για την αμερικανική αγορά, το οποίο λειτουργούσε μόνο όταν τα αυτοκίνητα περνούσαν από επίσημους ελέγχους για εκπομπές ρύπων, όπως δήλωσε την Παρασκευή η αμερικανική Αρχή Προστασίας του Περιβάλλοντος (Environmental Protection Agency, EPA). Κατά τη διάρκεια της κανονικής οδήγησης, τα αυτοκίνητα με το λογισμικό μολύνουν 10 έως 40 φορές περισσότερο από τα επιτρεπόμενα όρια, σύμφωνα με υπολογισμούς της EPA.
H διαφορά αυτή διαπιστώθηκε όταν το Διεθνές Συμβούλιο για Καθαρές Μεταφορές ζήτησε να γίνουν έλεγχοι σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων, μεταξύ των οποίων των Jetta και Passat, και κατόπιν έκανε τη σύγκριση με τους εργαστηριακούς ελέγχους. Η VW βασιζόταν πολύ στα καθαρά και με μεγάλη ισχύ πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα για την αύξηση των πωλήσεων της στις ΗΠΑ.
Ο γερμανικός κολοσσός ανακοίνωσε ότι σταμάτησε ήδη τις πωλήσεις των μοντέλων της που εμπλέκονται στην έρευνα, ωστόσο, οι παραβιάσεις αφορούν σχεδόν μισό εκατομμύριο αυτοκίνητα και μπορεί να οδηγήσουν σε πρόστιμα ύψους 16 δισ. ευρώ.Είναι πιθανή επίσης μία ποινική δίωξη κατά της εταιρείας.
«Εάν το αποτέλεσμα είναι ότι πρόκειται για δομική απάτη, η διοίκηση στο Βόλφσμπουργκ (που είναι η έδρα της VW) θα πρέπει πιθανόν να αναλάβει τις ευθύνες», δήλωσε αναλυτής της τράπεζας Commerzbank που αναθεωρεί την αξιολόγηση της μετοχής της γερμανικής εταιρείας. Η Volkswagen δεν αντιμετωπίζει μόνο μία βραχυπρόθεσμη μείωση των πωλήσεων της και ένα πλήγμα της φήμης της, αλλά και τον πιο μακροπρόθεσμο κίνδυνο δικαστικής διαμάχης στις ΗΠΑ, ανέφεραν αναλυτές σε σημερινό σημείωμά τους.
Βούλιαξε η μετοχή
Το πρακτορείο Bloomberg, μάλιστα, μεταδίδει ότι η μετοχή της εταιρείας βούλιαξε 22% και καταγράφει απώλειες 32% από την αρχή του έτους.
Η πτώση της μετοχής είχε ως αποτέλεσμα να μειωθεί κατά περίπου 16 δισ. ευρώ η χρηματιστηριακή αξία της εταιρείας στα 60,4 δισ. ευρώ.
Ο αντίκτυπος στη Γερμανία
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Volkswagen Μάρτιν Βίντερκορν δήλωσε χθες ότι η εταιρεία συνεργάζεται στο πλαίσιο της έρευνας (που διεξάγουν οι αμερικανικές Αρχές) και παρήγγειλε μία δική της εξωτερική έρευνα για το θέμα. Ο Βίντερκορν είπε ότι «λυπάται βαθύτατα» για την παραβίαση της εμπιστοσύνης του κοινού και ότι η VW θα κάνει «οτιδήποτε είναι αναγκαίο για να αντιστρέψει τη ζημιά που προκάλεσε».
Η γερμανική κυβέρνηση ανακοίνωσε σήμερα ότι αναμένει οι εταιρίες αυτοκινήτων να επιδώσουν σχετικές πληροφορίες στην Ομοσπονδιακή Αρχή Οδικής Κυκλοφορίας προκειμένου οι αρμόδιοι να αξιολογήσουν εάν τα στοιχεία για τις εκπομπές ρύπων παραποιήθηκαν στην Γερμανία και την Ευρώπη.
«Αναμένουμε τις εταιρίες αυτοκινήτων να δώσουν αξιόπιστες πληροφορίες προκειμένου η Ομοσπονδιακή Αρχή Οδικής Κυκλοφορίας (Kraftfahrt-Bundesamt, KBA), η αρμόδια αρχή σε αυτή την περίπτωση, να μπορέσει να διερευνήσει εάν έγιναν αντίστοιχες παραποιήσεις με τα συστήματα εκπομπών στη Γερμανία και την Ευρώπη», δήλωσε ο εκπρόσωπος του υπουργείου Περιβάλλοντος Αντρέας Κίμπλερ, σε τακτική ενημέρωση των δημοσιογράφων, εκτιμώντας ότι για την ώρα δεν υπάρχει «ένδειξη» προς αυτή την κατεύθυνση.
Ο εκπρόσωπος της Γερμανίδας Καγκελαρίου Άνγκελα Μέρκελ, ο Στέφεν Ζάιμπερτ, αρνήθηκε να σχολιάσει, επιβεβαίωσε, ωστόσο, ότι η Μέρκελ παρακολουθεί το θέμα στενά.
Την ίδια ώρα, ο επικεφαλής του συμβουλίου εργασιών της Volkswagen Μπερντ Όστερλοχ ζήτησε οι υπεύθυνοι για τη φερόμενη παραποίηση των στοιχείων να παραπεμφθούν στη δικαιοσύνη, σύμφωνα με γερμανικό περιοδικό.
«Ως εκπρόσωποι των εργαζομένων, θα πιέσουμε για την ενδελεχή διερεύνηση και θα διασφαλίσουμε ότι οι υπεύθυνοι θα λογοδοτήσουν» δήλωσε ο Όστερλοχ σύμφωνα με το περιοδικό Stern.
Και στην Ευρωπη
Το σκάνδαλο, επεκτείνεται τώρα και στην Ευρώπη, φτάνοντας μέχρι και τη δική μας γωνιά. 
Ήδη, η γερμανική κυβέρνηση αλλά και η Κομισιόν, ζητούν περισσότερα στοιχεία από τους Αμερικανούς για να ξεκινήσουν σχετική έρευνα σε όλες τις ευρωπαϊκές αγορές, ενώ ζητούν από τη VW "αποδείξεις ότι δεν χρησιμοποίησε την ίδια τακτική εξαπάτησης για τους ρύπους και στην Ευρώπη".
Οι ευρωπαϊκές Αρχές ξεκινούν έρευνα σε όλες τις ευρωπαϊκές αγορές, ανάμεσά τους και την Ελλάδα, φυσικά, ώστε να διαπιστώσουν αν η VW χρησιμοποίησε το ίδιο κόλπο για να πουλήσει αυτοκίνητα με πλαστά στοιχεία. Παρότι μέχρι στιγμής δεν υπάρχει κανένα στοιχείο που να καταδεικνύει ότι η VW χρησιμοποίησε αυτή την τακτική και στη χώρα μας, υπενθυμίζουμε πως η Ελλάδα εισπράττει τέλη κυκλοφορίας, τα οποία υπολογίζονται βάσει των εκπομπών ρύπων κάθε μοντέλου.
Ειρωνία; Η VW διαφήμιζε τους "καθαρούς diesel" κινητήρες της (φωτο δεξιά). Η διαφήμιση, μετά το σκάνδαλο με τους ρύπους, έχει αποσυρθεί...
Η εκπρόσωπος της Κομισιόν, Lucia Caudet, λέει ότι οι ευρωπαϊκές αρχές βρίσκονται σε επαφή με τη Volkswagen, καθώς και με τις αρμόδιες Αρχές των Ηνωμένων Πολιτειών για το σκάνδαλο των ρύπων. "Είναι πρώιμο να σχολιάσουμε αν είναι απαραίτητο να ληφθούν στην Ευρώπη ειδικά άμεσα μέτρα επιτήρησης και αν τα αυτοκίνητα που πουλήθηκαν στην Ευρώπη από τη Volkswagen έχουν επηρεαστεί", σημείωσε η κ. Caudet και συνέχισε: "Παίρνουμε το θέμα πολύ σοβαρά και θα σας ενημερώσουμε για όποιες εξελίξεις προκύψουν".
Ότι ότι στη Γερμανία πέφτει στα μαλακά: Η γερμανική κυβέρνηση ζητά "αποδείξεις" ότι δεν ξεγελάστηκαν οι αρχές της χώρας από τη VW. "Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων πρεπει να συνεργαστούν στενά με τις περιβαλλοντικές υπηρεσίες ώστε να ξεκαθαρίσουν αυτό το θέμα πέρα από κάθε αμφιβολία", δήλωσε ο εκπρόσωπος του γερμανικού Υπουργείου Περιβαλλοντος Andreas Kübler και συνέχισε: "Αναμένουμε αξιόπιστες πληροφορίες από τους κατασκευαστές ώστε η Motor Vehicle Agency, που είναι η αρόδια υπηρεσία να μπορέσει να προσδιορίσει έαν παρόμοιες περιπτώσεις χειραγώγησης έλαβαν μέρος στη Γερμανία, ή την Ευρώπη".
Το σκάνδαλο επεκτείνεται και στις καταναλώσεις, καθώς οι Αμερικανοί ετοιμάζονται να μετρήσουν τα στοιχεία και γι' αυτές, αφού υπάρχουν ενδείξεις σκόπιμης παραποίησης με το ειδικό λογισμικό. Δηλαδή ότι εμφανίζονταν να καταναλώνουν λιγότερο καύσιμο από όσο καίνε πραγματικά...
Αλλά, ας τα πάρουμε από την αρχή: Η Enviromental Protection Agency, η ειδική υπηρεσία των ΗΠΑ για την τήρηση των περιβαλλοντικών νόμων, κατήγγειλε την VW ότι εγκατέστησε σε 482.000 δίλιτρα τετρακύλινδρα diesel VW και Audi, παραγωγής από το 2009 ως το 2015, ένα ειδικό λογισμικό για να ξεγελά τις μετρήσεις εκπομπών ρύπων. Αυτό το software, είναι προγραμματισμένο ώστε να ανιχνεύει πότε το αυτοκίνητο βρίσκεται σε επίσημη δοκιμή μέτρησης και τότε, να μειώνει τις εκπομπές ρύπων. Όταν τελειώνει το τεστ, σε κανονικές οδηγικές συνθήκες, το λογισμικό κλείνει και οι εκπομπές οξειδίου του αζώτου (καρκινογόνοι ρύποι) μεγαλώνουν κατά 40 φορές περισσότερο από το επιτρεπτό όριο, μαζί, φυσικά, με την απόδοση του αυτοκινήτου. Με λίγα λόγια, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, έλεγε ότι πουλάει "πράσινα", οικονομικά αυτοκίνητα με συγκεκριμένη δύναμη, αν και πούλαγε μόνο πιο δυνατά ντήζελ και ρυπογόνα καθώς και φυσικά λιγότερο οικονομικά απ' ότι τα διαφήμιζε.
Βέβαια, οι Αμερικανικές αρχές δεν αστειεύονται με τέτοια πράγματα και άρχισαν τα... όργανα. Τώρα, πρέπει να ανακληθούν από τις ΗΠΑ, τα Audi A3, Volkswagen Golf, VW Passat, VW Jetta και VW Beetle παραγωγής 2009-2015, με τον επίμαχο "πειραγμένο" κινητήρα 2.0 Tdi. Η αμερικανική κυβέρνηση απαγόρευσε την πώληση οποιουδήποτε αυτοκινήτου με αυτό τον κινητήρα στη χώρα και το εργοστάσιο σταμάτησε ήδη την παραγωγή του. Επιπλέον, επιβλήθηκε ένα πρόστιμο ύψους 27.500 δολαρίων για κάθε αυτοκίνητο που ξεγέλασε τα emissions tests (αφορά περίπου 482.000 οχήματα), με το συνολικό ποσό του προστίμου να αναμένεται να ξεπεράσει τα 18 δισεκατομμύρια δολάρια!
Από εκεί και πέρα, η μετοχή της VW καταρρέει, με τις απώλειες να είναι τρομακτικές. Η μετοχή της έχει πέσει κατά 37% από το peak της, στις 16 Μαρτίου και έκλεισε με απώλεια 21% τη Δευτέρα. Οι απώλειες, εάν αναλογιστεί κανείς ότι την Παρασκευή η αξία της μετοχής της VW έκλεισε στα 162 ευρώ και τη Δευτέρα στα 128, (καθώς και με τον υπολογισμό ότι η συνολική αξία των μετοχών ανέρχεται στα 68 δις δολάρια), φτάνουν, μετά το Σαββατοκύριακο τα 15 δισεκατομμύρια!
Και τα πράγματα, για τον γερμανικό κολοσσό δεν αναμένεται να βελτιωθούν, όσο οι διεθνείς αναλυτές συνεχίζουν να βλέπουν πεσιμιστικά το μέλλον της. "Δεν υπάρχει τρόπος για να μπει μια αισιόδοξη τροπή σε αυτό- αυτό είναι κάτι πολύ σοβαρό", λέει ο αναλυτής της Bernstein Research,Max Warburton και συνεχίζει: "Το καλύτερο σενάριο για τη VW είναι πιθανότατα να τη γλιτώσει με ένα πρόστιμο πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων".
Όμως, ούτε αυτό είναι πιθανό. Οι αμερικανικές Αρχές ζητούν επανεξέταση των μοντέλων που "έκλεψαν" χωρίς το λογισμικό για να δώσουν το "ΟΚ" ώστε να γίνουν οι εισαγωγές των ΜΥ2016. Όμως, σε αυτή την περίπτωση, πιθανότατα, αφού θα έχουν αυξηθεί οι ρύποι, θα έχει αυξηθεί και η κατανάλωση των οχημάτων, γεγονός που σημαίνει νέο γύρο του σκανδάλου. Μόλις πέρυσι, η Hyundai/Kia υποχρεώθηκαν να ανακαλέσουν 1,2 εκατομμύρια οχήματα και να πληρώσουν πρόστιμο ύψους 300 εκατ. δολαρίων, επειδή τα μοντέλα τους είχαν χειρότερες καταναλώσεις από αυτές που δηλώνονταν.
Και το σκάνδαλο, δεν κλείνει εδώ. Ο επικεφαλής της Volkswagen,
Martin Winterkorn, ακούει την καρέκλα του να τρίζει επικίνδυνα
, ενώ ζητά συγνώμη και τονίζει ότι η εταιρεία του συνεργάζεται με τις αρμόδιες αρχές: "Προσωπικά, λυπάμαι βαθύτατα που σπάσαμε τον δεσμό εμπιστοσύνης μας με τους πελάτες και το κοινό", λέει ο Winterkorn...



Αναδημοσίευση: tribune.gr & topspeed.gr